שאל את הרב

כמה שאלות על פרשת מקץ

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/12/11 23:18 ל בכסלו התשעב

שאלה

שלום לכבוד הרב,

יש לי כמה שאלות בקשר לפרשת 'מקץ':

א) "ויקרא שמו מנשה, כי נשני א-לוהים את כל עמלי ואת כל בית אבי".

מה פרוש המילה 'נשני', ואיך זה מתקשר לאירוע הכללי של יוסף.

ב) "כי לא יוכלון המצרים לאכול את העברים". רש"י: אונקלוס מסביר הטעם.

אונקלוס: 'אֲרֵי לָא יָכְלִין מִצְרָאֵי לְמֵיכַל עִם עִבְרָאֵי לַחְמָא, אֲרֵי בְּעִירָא דְּמִצְרָאֵי דָּחֲלִין לֵיהּ עִבְרָאֵי אָכְלִין'. אשמח אם תסביר לי את הסיבה ע"פ אונקלוס.

ג) "וַיְהִי, הֵם מְרִיקִים שַׂקֵּיהֶם, וְהִנֵּה-אִישׁ צְרוֹר-כַּסְפּוֹ, בְּשַׂקּוֹ; וַיִּרְאוּ אֶת-צְרֹרוֹת כַּסְפֵּיהֶם, הֵמָּה וַאֲבִיהֶם- -וַיִּירָאוּ". ממה יראו כלכך, ממציאת כסף בשק?. ובקשר ללשון: והנה איש: מי זה?, צרור כספו: של מי?, שקו: של מי?

ד) "וַיְהִי כִּי-בָאנוּ אֶל-הַמָּלוֹן, וַנִּפְתְּחָה אֶת-אַמְתְּחֹתֵינוּ, וְהִנֵּה כֶסֶף-אִישׁ בְּפִי אַמְתַּחְתּוֹ, כַּסְפֵּנוּ בְּמִשְׁקָלוֹ; וַנָּשֶׁב אֹתוֹ, בְּיָדֵנוּ". גם כאן:

והנה כסף איש: איזה איש?, בפי אמתחתו: של אותו אחד? (הרי 'איש'-סתם, ואמתחתו-סתם, משמע שזה מכוון לאותו איש?!).

, מה פירוש: כספנו במשקלו?, ומה הכוונה: ונשב אותו בידנו?.

ה) "וְכֶסֶף אַחֵר הוֹרַדְנוּ בְיָדֵנוּ, לִשְׁבָּר-אֹכֶל; לֹא יָדַעְנוּ, מִי-שָׂם כַּסְפֵּנוּ בְּאַמְתְּחֹתֵינוּ".

מה פירוש: 'וכסף אחר הורדנו בינו'.

תודה רבה לכבוד הרב, מראש.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

א. 'נשני' מלשון נשיה - שכחה. יוסף מבטא בכך את ההתרחקות שלו ממשפחתו. כאילו הוא כבר שכח את משפחתו.

ב. ישראל אוכלים בשר של חיות שהם קדושות למצרים. הצאן נחשבה בהמה קדושה למצרים ('כי תעבת מצרים כל רועה צאן') לכן המצרים לא אוכלים אתם.

ג. 'איש' הכוונה כל אחד מהאחים מצא את הכסף שלו. אם זה היה קורה לאחד מהם אפשר היה לחשוב שזו טעות. אבל אם זה קורה לכולם סימן שמישהו עשה זאת בכוונה. הם חששו שאולי אחר כך יאשימו אותם שהם לא שלמו. לכן בהמשך מסופר שהם מביאים אתם את הכסף הזה.

ד. כפי שציינתי לעיל - כאן הם מספרים את מה שקרה ומודיעים שהם לא התכוונו להמנע מתשלום והם מוכנים לשלם עכשיו בעד הקניה הקודמת.

ה. הכוונה שהם מוכנים הפעם לשלם עבור הקניה הקודמת (כסף אחר...) ועבור הקניה הנוכחית.

בברכה שתזכה להגדיל תורה ולהאדיר

כתבות נוספות