שאל את הרב

כמה נושאים בהלכה

חדשות כיפה הרב דוד סתיו 28/04/02 14:55 טז באייר התשסב

שאלה

שלום

1. על מי חלה חובת הגעלת כלים. על המשתמש או על הבעלים? (נפקא מינא כשאני אוכל אצל מישהו שלא טבל את הכלים).

2. האם במקרה שאבא שלי לא מקפיד על תפילות לדוגמא או על מצוות אחרות, עלי לנסות ולגרום לו לעשות את זה (מדין ערבות), או שזה נחשב זלזול או חוסר כבוד וזה לא באחריותי?

3. מה המקור של מנהג החלקה? (ספרים)

תודה רבה

יום טוב

תשובה

שלום
יש להפריד בין שני דינים דין ראשון הוא הגעלת כלים והשני הוא טבילת כלים. לגבי הגעלת כלים יש להגעיל כלים או לפני פסח או לאחר שהכלי הוטרף (לא נשמרו דיני בשר וחלב).
לגבי טבילת כלים, נחלקו הפוסקים האם חיוב הטבילה חל גם על אורח או רק על בעל הכלים. למעשה נהגו להקל ומי שאוכל במקום (שכשרותו ידועה) שיודע שהכלים לא טבולים בכ"ז יכול לאכול שם. אמנם כל איש ירא שמים ראוי שישתדל לאכול רק מכלים טבולים.
שאלת כיבוד אב ואם היא שאלה מרכזית בחיינו. פעמים רבות אנו נתקלים בקשיים רבים ביחסינו עם ההורים, יש והבעיות הם שההורים רוצים יתר הקפדה מצד הבן (מה שלעיתים רבות יוצר תגובה הפוכה), ויש שההורים פחות מקפידים והילד הוא זה שדורש יותר הקפדה. וכמובן שהבעיות הללו לא נגמרות בגיל 17 אלא ממשיכות גם לגילאים מבוגרים יותר.
בקשר לשאלתך, כמובן שיש לך אחריות על קיום המצוות של אביך. אנו כחברה שואפים לתקן את כל החברה ולא להסתפק בתיקון עצמי. אבל הכלל המנחה צריך להיות שכבוד ההורים ואהבתם צריכה לעמוד מעל הכל, כל יכולת ההשפעה שלך עליהם צריכה להיות לא בשם כחה של ההלכה לא בכפיה ובחוזק יד, כי אם באהבה ובסבר פנים יפות. אל לנו להרוס את מערכת היחסים שלנו עם הורינו, וחס וחלילה לנו לזלזל בהם, בגלל חוסר הקפדתם על מצוות. אשר על כן הורונו חכמים דרכים מיוחדות בתוכחת הורים. גם בלא להכנס לכל פרטי הדברים המכנה המשותף הוא שיש להוכיח בנחת על ידי שאילת שאלה והטלת ספק, ולא ע"י קביעות חד משמעיות ופוגעות.
לגבי חלקה ניתן לעיין בתשובתו של הרב שמואל אליהו בכתובת הזו https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=6559

בברכה,
הרב דוד סתיו.

(נערך ע"י חיים ר.)

כתבות נוספות