שאל את הרב

כמה מילים על הערך של החתונה?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 09/11/03 12:30 יד בחשון התשסד

שאלה

בס"ד

אנחנו עומדים להתחתן ומחפשים להבין ולהעמיק את הבנת החתונה - האם כבוד הרב יכול לכתוב לנו כמה מימרות על ערך החתונה?

תשובה

בס"ד

{[מימרות על נושאי חתן וכלה]}


** ואין לך מציאות יותר שלם מזווג חתן וכלה. - (מהר"ל)

** אחדות האדם על ידי אשתו כדכתיב (בראשית ב') והיו לבשר אחד (מהרל גבורות קלז)

** כל זיווג שהוא מן השם יתברך, כמו שאמר (בראשית כ"ד) מה' יצא הדבר, וארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצא בת פלוני לפלוני (סוטה ב', א').

** כל שאין לו אשה אינו אדם - (יבמות ס"ג ע"א)

** ובפרק קמא דברכות (ז' ע"ב) משמע שהתורה נתנה בחמשה קולות, והכי איתא התם אמר ר' חלבו כל הנהנה מסעודת חתן ואינו משמחו עובר בחמשה קולות שנאמר קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה קול אומר הודו ואם משמחו זוכה לתורה שנתנה בחמשה קולות שנאמר ויהי קולות וברקים וקול שופר ויהי קול השופר והאלהים יעננו בקול.

** רבי אבהו אומר כל הנהנה מסעודת חתן ומשמחו כאילו הקריב קרבן תודה שנאמר (ירמיהו פרק לג) " קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה קול אמרים הודו את ה' צבאות כי טוב ה' כי לעולם חסדו מבאים תודה בית ה' כי אשיב את שבות הארץ כבראשנה אמר ה'".

** רב נחמן אמר כל הנהנה מסעודת חתן ומשמחו כאילו בנה חורבה אחת מחורבות ירושלים שנאמר שנאמר (ירמיהו פרק לג) " קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה קול אמרים הודו את ה' צבאות כי טוב ה' כי לעולם חסדו מבאים תודה בית ה' כי אשיב את שבות הארץ כבראשנה אמר ה'"

** כי החתן והכלה מציאות מחולקים שזה איש וזאת אשה ולכך הם מחולקים לגמרי, וזיווג שלהם הוא מן השם יתברך אשר הוא מזווג אותם ומושיב יחידים ביתה.

** ובפרק אלו מגלחין (מו"ק י"ח ע"ב) בתורה בנביאים בכתובים שזווג האדם מה' בתורה דכתיב כי מה' יצא הדבר בנביאים ואביו ואמו לא ידעו כי מה' הוא ומן הכתובים בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת.

** חתן וכלה הוא בנין אלקי.

** צריך שיהיה מחזיר אחריה ואף כי כבר נשאה - מהר"ל

** מימי לא קריתי לאשתי אשתי רק ביתי (שבת קיח, ב)

** אותו שהוא מחבר אותם הוא אחד שאם אינו אחד איך יחבר את שנים להיות אחד (מהרל תפארת קכה)

** ** ** ** ** **

ויש עוד הרבה - רק רשמתי מה שהיה תחת ידי. ואם הקוראים ירצו להוסיף - תבוא עליהם ברכה


בהצלחה

כתבות נוספות