שאל את הרב

כללי

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 03/08/11 00:44 ג באב התשעא

שאלה

שלום כבוד הרב..

יש לי 5 שאלות (לא קשורות אחת לשנייה אשמח אם תוכל לענות לי עליהן...)

1.שמעתי פעם שכשאדם ישן יותר מחצי שעה אז הוא צריך ליטול ידיים (בלי ברכה..)אז האם בלילה כשמאכלים תינוק (כל 3 שעות..)צריך ליטול ידיים כל 3 שעות?

2.איך אני יודעת שקימתי מצווה כמו שצריך.. כי לפעמים קורה לי שאני חוזרת על מצווה מספר פעמים כי אני מפחדת שאולי לא קיימתי אותה כראוי כמו נטילת ידיים לפני לחם(שאולי יש מקום שלא נטלתי ואז אני יאכל לחם בלי נטילה..)או כל מיני מצוות שאני חוזרת עליהן אז איך אני אדע?

3. "בברכת אבות" שבתפילת "שמונה עשרה" מה צריך להתכוון..?

4."עשה למען שמל למען ימינך.." מי זה "ימינך"?

5שאלתי את השאלה הזאת כבר ואם אני לא טועה השיבו לי שלא אבל השבוע שמעתי שזה מותר כי זה המלאכה שלו. שזה. השאלה שלי זה האם מותר ללכת לים (נפרד) כשיש מציל ולא מצילה.. ...(הייתי שמחה לדעת גם מה דעת הרב עובדיה יוסף שליט"א)

תודה רבה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

1. כן, כל פעם שקמים צריך ליטול ידיים.

2. צריך ללמוד ולדעת את ההלכה עד כמה שאפשר. בדוגמא של נטילת ידיים - אם משתמשים בנטלה מלאה מים ושופכים על כל יד שתי פעמים - אין כל צורך לחזור ולטול שוב.

(המשך 2) יש לנו לעיתים נטיה פסיכולוגית לחשוש שעשינו דברים לא נכון (המקרה הנפוץ ביותר = הרגשה שלא כיבינו את האש בכיריים כשיצאנו מהבית). מי שיש לו נטיה כזאת צריך לשים לב היטב כשהוא עושה דברים כדי להתמודד עם הקושי (יש לדוגמה כאלה שתמיד נדמה להם ששכחו להגיד 'יעלה ויבא' בתפילה, בראש חודש חול המועד וכד' לאדם כזה כדאי לעשות לעצמו סימן כלשהו כשהוא אומר 'יעלה ויבא').

3. בברכת אבות צריך להתכוון לפרוש המילים:

הקב"ה בוחר באבות האומה,
הוא מרומם מהכל וענינו לגמול עמנו טובות,
בזכות האבות הוא עתיד לגאול אותנו באהבה,
בינתיים הקב"ה שומר ומסייע לנו.

4. "...וכל הקמים עלי לרעה מהרה הפר עצתם וקלקל מחשבתם עשה למען שמך" - איננו מבקשים את הגנת ד' עלינו מפני שמגיע לנו אלא מתוך צפיה שד' מוכן לשמור על כבודו בעולם - הוא יגן עלינו למען שמו.
באותה מידה אנחנו פונים ומזכירים שהוא בעל כוח ועוצמה ומתוקף זה יגן עלינו "עשה למען ימינך" בבחינת "ימין ד' רוממה ימין ד' עושה חיל".

5. ללכת לים נפרד כשיש מציל.
עמדת הרב עובדיה מצאתי ב"ילקוט יוסף": אין לאשה להתרחץ בחוף נפרד לנשים, כשיש שם איש המשמש כמציל, או אנשים המוכרים כסאות וכדו'. אבל כשיש על גופה חלוק רחב מותר. [אוצר דינים מהדו"ק עמוד שפה]

עם זאת יש מקילים ולא אוסרים לגמרי, כגון הרב שמואל אליהו
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=12004
יש שואלים האם מותר לנשים להתרחץ בחוף נפרד כשיש במקום גבר מציל. האם זו אחריות שלה או שלו. האם לגבר מותר להיות מציל בחוף של נשים? ובכן הכלל הוא שמותר לנשים להיכנס לחוף שיש בו מציל. כי הוא טרוד בעבודתו לראות שלא יכנסו למים העמוקים ולא יטבעו בתוך הגיזרה שהוא אחראי עליה. הוא לא עסוק בהתבוננות על הנשים. לכן אין איסור על האשה עצמה לרחץ בחוף זה בבגד ים. כמובן שיש תמיד מקום להדר במצוות ללכת עם חלוק וכיסוי ראש. אבל אין בכך חובה אלא הידור מצווה.
עם זאת צריך להקפיד על כמה כללים. א] לא ללכת בבגדי ים מקולקלים. לא צריך לעודד את היצרנים עוברי העבירה ולקנות מהם במחיר מפולפל חתיכת בד קטנה, זה לא צנוע ללכת כך, גם בין נשים. ב] לא לשבת על החוף מול סוכת המציל עם בגד ים. כל ההיתר הוא רק כשרוחצים או כשהולכים אל הים. אבל אם רוצים לשהות רק על החוף בבגד ים - ראוי להתרחק מסוכת המציל.

כתבות נוספות