שאל את הרב

כיצד משיגים שלוות הנפש?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 20/09/10 15:41 יב בתשרי התשעא

שאלה

כיצד ניתן לחיות בשלווה נפשית בחיים בכלל ובגיל התבגרות בפרט ?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

את התשובה לשאלתך נתנו חז"ל: "איזהו עשיר השמח בחלקו". דברים אלו של חז"ל צריך ליחס לא רק לעושר כלכלי אלא גם לאושר האישי.

אנחנו מאבדים את השלווה מפני שאיננו מרוצים ממה שקורה לנו. אנחנו מציירים בדמיון שלנו כל מיני השגים ומאויים: להיות יפה, להיות מקובל בחברה, להיות חכם, להיות שמח. לעיתים אלו שאיפות יותר נקודתיות: ללמוד משהו מסויים, להגיע לתפקיד מסוים בצבא או בחיים.

אין פסול בכך שאדם רוצה להשיג דברים, שאדם רוצה להתקדם, אבל הדבר צריך לבוא מתוך נקודת מוצא שיש לי טוב, ואני רוצה להמשיך ממנו הלאה. זה מה שמלמדים חז"ל: תהיה שמח בחלקך. תקבל את עצמך כפי שאתה, תאהב את עצמך.

אבל התחושה שאנחנו מפתחים לעצמנו היא שבכלל לא טוב לי, רק רע לי כל הזמן, אנחנו כועסים על העולם ועל עצמנו מפני שכל הזמן לא טוב לנו. הרצון שלנו לשנות לא בא בנחת ובשמחה אלא בלחץ ובכעס. זו תחושה שהכל נורא רע וגרוע, אנחנו לא שווים והעולם לא מפרגן לנו...

האמת היא שהעולם והחיים שלנו מורכבים - יש בהם טוב ורע, השגים וכשלונות, ברכה וחסרון. השאלה היא במה מתמקדים. צריך ללכת בהדרכה של חז"ל, להתמקד בטוב, לראות את ההשגים וההצלחות, לראות את היש והמבורך. לשמוח על כך, ומכאן להתפתח ולהשתכלל. כך זה נעשה באוירה של סיפוק ושמחה, אנחנו אוהבים את העולם ואת עצמנו מפני שיש לנו הרבה טוב, מכאן, באוירה של טוב ושמחה,שאפשר לבקש את היותר טוב.

בהצלחה!

כתבות נוספות