שאל את הרב

כיצד להשיב את האמונה?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/02/12 18:10 כ בשבט התשעב

שאלה

אני עוברת כרגע תקופה די קשה.

אני מרגישה שככל שאני מתפללת יותר, ככה התפילות שלי נענות פחות.

וככה אני מרגישה שהאמונה שלי הולכת ופוחתת.

אני באמת זקוקה לעצות או כל דבר אחר שיכול לעזור לי להשיב לעצמי את האמונה, וככה בעז"ה אוכל לעבור את התקופה הזאת קצת יותר בקלות.

תודה מראש.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

במקום שהתפילה שלך תביא אותך להתקרב אל ד' - ולזכות בישועה הכי גדולה שיכולה להיות לאדם, התפילה שלך מרחיקה אותך מד'.
במסכת ברכות נה. כתוב: "כל המאריך בתפלתו ומעיין בה סוף בא לידי כאב לב שנאמר (משלי יג, יב) תוחלת ממושכה מחלה לב" אם מאמינים ומצפים שהתפילה תענה והבעיות יפתרו, גורמים לעצמנו נזק.

התפילה באה לשתף את הקב"ה בקשיים שלנו אבל לא לדרוש ממנו פתרונות ולהמתין שהם יתרחשו.

לענין זה הקב"ה הוא כמו אבא שיודע מה נכון לילדים שלו, את זה הוא מעניק להם. לעיתים המציאות קשה מאוד ומייסרת אבל כנראה זה מה שיביא אותנו להתקדמות שנכונה עבורנו.

לכן גדולי ישראל המליצו להתפלל במלים כלליות. אחרי שאת משתפת את ד' במצוקה שלך, תבקשי שד' יעשה את הטוב בעיניו. כך אמר יואב כשהיה לפני קרב קשה ביותר:

שמואל ב' פרק י; פסוק י
"וַיַּרְא יוֹאָב כִּי הָיְתָה אֵלָיו פְּנֵי הַמִּלְחָמָה מִפָּנִים וּמֵאָחוֹר, וַיִּבְחַר מִכֹּל בְּחוּרֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲרֹךְ לִקְרַאת אֲרָם. י וְאֵת יֶתֶר הָעָם נָתַן בְּיַד אַבְשַׁי אָחִיו, וַיַּעֲרֹךְ לִקְרַאת בְּנֵי עַמּוֹן. יא וַיֹּאמֶר: "אִם תֶּחֱזַק אֲרָם מִמֶּנִּי וְהָיִתָה לִּי לִישׁוּעָה, וְאִם בְּנֵי עַמּוֹן יֶחֱזְקוּ מִמְּךָ וְהָלַכְתִּי לְהוֹשִׁיעַ לָךְ. יב חֲזַק וְנִתְחַזַּק בְּעַד עַמֵּנוּ וּבְעַד עָרֵי אֱ-לֹהֵינוּ, וַד' יַעֲשֶׂה הַטּוֹב בְּעֵינָיו". י

התפילה צריכה לבוא מרצון לשתף ולקבל תמיכה נפשית ורגשית ולא מתוך דרישה לקבל פתרון מעשי לבעיה.

רבי נחמן ממליץ על התבודדות - להמצא במקום בו אפשר לשוחח עם ד' כאדם המשוחח עם רעהו הקרוב אליו. מתוך שיחה כזאת מרגישים קרבה אל ד'. הקרבה אל ד' היא הישועה האמיתית, הבלעדית והמלאה בכל הצרות שיש לנו.

עייני בדברים של הרב אבינר בנושא
http://www.havabooks.co.il/shut.asp?cat=23

כתבות נוספות