שאל את הרב

כיסוי ראש לרווקות - תגובה

חדשות כיפה הרב שי פירון 07/02/02 14:25 כה בשבט התשסב

שאלה

כבוד הרב שי במחילה מכבודך

באותו היום שקראתי את תשובתך לנערה בת ה-15 בנוגע לשיער (יום חמישי כ"ה שבט) במקרה למדנו אני וחברי (אני מדריך עמיצור והוא ניצנים) את אותו הסימן ורציתי להגיב לתשובתך (חבל שאין מערכת תגובות אבל ניחא):

ושוב במחילה מכבוד הרב על השגותי לעומת הרב כי מי אני שאגיב אבל...

א. החפץ חיים (המש"ב) כותב את הדעה שהבתולות צריכות ללכת בשער קלוע ולא סתור ומגולה בשם המ"א.

ב.מקובל לנו שהדעה שהמשנה-ברורה כותב אחרונה היא להלכה אך נראה לי במוחי הקטן והפשוט שה-מ"א שמוזכר הרבה יותר במש"ב והוא פוסק כמוהו הרבה לעומת המחצית השקל שגם הוא פוסק מכובד מאוד והמגן גיבורים שגם הוא מכובד מאוד אך בכל זאת...

ב.וכן שזה תלוי באם זה גורם לגבר הרהורים ויכול להיות ששער הוא כן גורם מרכזי שמיפה את האשה (שכן מצינו שאשת איש כן מחוייבת לכסות את שער ראשה ולשמור יופי זה רק לבעלה)

ג.כתוב בבאר היטב (שם ס"ק ז' ד"ה:לצמתן) שהזוהר מחמיר שלא יראה שום שער האשה

וכן במש"ב (שם ס"ק יג ד"ה שרגילין וכו') הוא מצטט במלואו את הזהר והזכיר את הביטויים של מה שיקרה למי שלא עושה כן ואת השכר של מי שעושה כן.... ועל-כן שאלתי היא מדוע לפחות הרב לא אמר או רמז מפורשות יותר שמי שעושה כן תבוא עליה הברכה.

ד.אני יכול להעיד אישית ששער פזור גורם לי להרהורים לעיתים ואם לא זה עדיין מושך לי את העין.

ועוד באותו ענין

הזכרתי לעיל שישבתי אני ועוד מדריך ולמדנו את ההלכות האלה.

ישבנו על זה לא רק משום הלימוד תורה אלא גם בגלל שאנחנו עכשיו הולכים לנסות להפיץ בסניף הלכות צניעות לבנות כדי להרים את הסניף בנושא הזה (צילמנו דפים מ"עם כלביא" של הרב אבינר בשו"ת של השרוולים, החצאית והבגדים ההדוקים)

והתעוררה לנו השאלה האם מותר או חובה עלינו לםרסם זאת שהרי מצד אחד יש כן מצוות "הוכח תוכיח...ולא תשא עליו חטא"(אולי גם לפי הרמב"ן נדמה לי שהחטא הוא כנגדי ואני חייב להוכיח) וגם שכל ההיתר (לפי פרסום ישן של הרב אבינר בבאהבה ובאמונה וכן נובע מספריו) הוא על-מנת לתקן ומצד שני יש גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה וכן משום עדיף שיהיו שוגגין ולא מזידין [בעיקר לגבי החולצות הצמודות] וכן משום שאסור להוכיח אדם שאתה יודע בבודאות שלא יתחשב בתוכחה.

{העניין במש"ב נלמד לצורך תיקון ההבדלה בסניף שיש בעיה לעשותו בחוץ מול בנות שמגולה אצלהן טפח בין ביד ובין בתח

תשובה

ב"ה



קריאת דבריך גרמה לי לשתי תחושות הפוכות. מחד - אני שמח על כך שיש מי שמתפלפל בהלכה, מדייק בדברי המשנה ברורה ומבקש להדגיש את דברי הזהר על פני הסיום המפורש של המשנ"ב שנוהגים להקל. שהרי מה שהביא המשנ"ב בסוף הסעיף הוא מה שרצה שנשאר איתו הלכה למעשה. וכדאי לעיין במה שכתב בעניין זה הרב שדה חמד באסיפת הדינים ד', א': "באטליה ובקונשטנטינא פרע ישלחו חוצה". וכן כדאי לעיין בשו"ת ישועות יעקב אבן העזר כא', א. ועיין בהערות הרב אלינסון בהאישה והמצוות שכתב שם ביחס לדברי המג"א: "אולם פירושו לא התקבל להלכה" ועוד.

אולם, מה שמפחיד אותי זה העובדה שאתם עומדים להוציא דפי הדרכה לבנות הסניף על פי מה שאספתם מרבנים חשובים.
זה מסוכן! זה לא תפקידכם!
גם הרב אבינר וגם רבנים אחרים צריכים לפסוק פסיקה הלכתית תוך הכרות עם הסניף וכעם רוח החניכות שבו. אולי אתם מרחיקים? אולי אתם דוחים?
יותר מכך: האם הלכות צניעות הוא הדבר הנכון שבו יש לעסוק בסניף?
אם לך יש בעיה, עליך לעסוק יותר בשמירת עיניים ובהבנת ערך ההמנעות מהסתכלות. אבל אל לך להכתיב את סדר היום בסניף לפי הבעיות איתן אתה מתמודד.
ובכלל, מי אמר לך שכיסוי הראש הוא בשל ענייני צניעות! אני למדתי שהדבר נובע מגזירת הכתוב של "ופרע הכהן את ראש האישה"!
אני מרגיש שההתמקדות היתירה בעינייני צניעות עלולה לצמוח מתוך חולשה גדולה ולא מתוך קדושה יתירה.
שלא יובן, חלילה , שאני מזלזל בהלכות צניעות. אבל אני חולק על הדרך שלכם להוביל מהלכים.
בשל העובדה שאינני מכיר אתכם ואינני מכיר את הסניף אני מתבטא בעדינות אבל קשה לי להבין את ההתעסקות שלכם בעניין. השתדלו להרבות בחסד, באור, בשמחה ובאהבת הזולת. השתדלו להוות מופת בשמירת הלשון ובצניעות האישית שלכם. השתדלו להקרין כלפי חוץ מה הם חיי בן תורה ועד כמה איכותיים ומשמעותיים הם חייו.

כך (ורק כך!) תזכו להשפיע שפע של צניעות על כלל חניכי וחניכות הסניף.


בברכה,


שי

כתבות נוספות