שאל את הרב

כיבוד הורים

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 24/04/02 15:42 יב באייר התשסב

שאלה

כבוד הרב שלום!

הורי אינם מקפידים כל כך בעניינים כמו נטילת ידיים, ברכות והלכות סדר היום נוספות, כולל הלכות שבת מעטות. אני מתיימרת לחשוב שהם עושים זאת מחוסר ידיעה או מחוסר רגישות לעניין, אך הם כמובן יהודים טובים!

רציתי לשאול האם מותר לי להעיר להם על הלכה שהם לא מקיימים כראוי או שיש בכך זלזול בכבודם? והשאלה היותר עיקרית שלי היא אם מותר לי ללמד את אחי הצעירים לנהוג כמותי ולקיים יותר מצוות, הרי זאת לא הדרך שאליה הורי מחנכים, האם אין זו חוצפה לפעול "מאחורי גבם" ולחנך את אחי בדרך שונה מעט, בדרך שאני רואה בה אמת. האם מותר לי לבקש מאחי בן ה 7 ליטול ידיים? האם מותר לי לאסור על אחותי בת ה 12 לצוד חתולות בשבת? הרי הורי אינם נוהגים כך לעולם...

אודה לך אם תשיב על שאלתי, תשובתך חשובה לי מאוד!

תשובה

ב"ה י"ד אייר תשס"ב

לאילה שלום!

המחבר בשולחן ערוך יורה דעה סימן ר"מ- הלכות כבוד אב ואם פוסק שאם בן או בת ראו את הוריהם עוברים על דברי תורה, לא יפנו אליהם ישירות ויאמרו: "עברת על דברי תורה" אלא יפנו בצורה מכובדת ויאמרו:"אבא כתוב בשולחן ערוך כך וכך.." וממילא יבין האב או האם שנכשלו בדבר הלכה, צורת הפנייה הזו מטרתה שלא לפגוע בהורים, ואז עלולה להיות כאן מצוה הבאה בעבירה, שמטרת הבן או הבת לתקן ויעברו ח"ו על איסור מורא אב ואם שהוא איסור חמור בתורה.

כל זה כשיש סיכוי שההורים ישמעו ויתקנו את מעשיהם,אבל אם ברור שאפילו הפניה בצורה המותרת לא תועיל, ואולי אפילו תגרום למתיחות בין ההורים לילדיהם עדיף שלא לעשות זאת, שהרי מלמדים אותנו חז"ל בגמרא במסכת יבמות: "כשם שמצוה לומר דבר הנשמע כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע", ומצות תוכחה הרמב"ם מסביר אותה שמטרתה להשיב החוטא מחטאו, ואם ברור שמטרה זו לא תושג ואפילו קיימת סבירות שההיפך יושג שב ואל תעשה עדיף. ובכלל גדול השלום ויש להתרחק ממחלוקת.

לגבי האחים גם כאן, אם הם ישמעו לדברייך את צריכה לומר להם, אבל אם הדבר ירגיז את הורייך, יש לעשות זאת בצורה אישית איתם, ואם הדבר לא ניתן עדיף להמנע, כיון שאחיך עלולים לעמוד בבעיה למי לשמוע לך או להורים, ולא בטוח שהם ידעו כיצד להכריע, הדבר עלול ליצור מתיחות בבית, וכל מטרתך החיובית יצא שכרה בהפסדה, וחוץ מזה מצות חינוך מוטלת על הוריך ולא עלייך.


בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות