שאל את הרב

''יעלה ויבוא'' ו ''רצה'' בשבת ר''ח

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 16:44 יח באלול התשסב

שאלה

מי שלא הזכיר בברכת המזון בראש חודש שחל בשבת "יעלה ויבוא" ו"רצה" - כיצד מתקן?

תשובה

בין בשבת בין ביום חול, מי ששכח לומר "יעלה ויבוא" בראש הדש בברכת המזון ונזכר בזה לאחר שהתחיל "ברוך" של הטוב והמטיב, "אינו חוזר - מפני שאינו חיב לאכול פת כדי שיתחיב לברך בברכת המזון.' (שו"ע קפח סעיף ז). וביום חול אם לא אמר ",עלה ויבוא" וכן ביום שבת אם אמר "רצה" ולא אמר "יעלה ויבוא", ונזכר בזה קודם שהתחיל "הטוב והמטיב" כי אז אומר לאחר שבירך "בונה ירושלים " "ברוך שנתן ראשי חדשים לעמו ישראל לזכרון" - בלי פתיחה ובלי חתימה בשם (אמנם לדעת המשנב"ר ס"ק כה ובבה"ל שם צריך לפתוח לברך בשם ומלכות).

אך השאלה היא אם שכח בשבת לומר גם את "רצה" - מה יעשה אז, כי הרי בשבת רגילה אם שכח לומר "רצה", אם נזכר קודם שברך "בונה ירושלים". חוזר ואומר "רצה" ואם אמר "ברוך אתה ה" של "בונה ירושלים", אומר "למדני חקיך". ואם השלים את הברכה, אומר "ברוך אתה ה' אמ"ה שנתן שבתות למנוחה לעמו ישראל באהבה לאות ולברית ברוך אתה ה' מקדש השבת" וממשיך לברך "הטוב והמטיב" (שם סעיף ו ובן איש חי חקת כ)

והנה, מרן השלחן ערוך הביא שתי דעות לגבי שבת וראש חדש ששכח בהן "רצה" ו"יעלה ויבוא. "אם חל ראש חדש בשבת ואם שכח גם של שבת ונזכר קודם שהתחיל הטוב והמטיב כולל ראש חדש עם שבת ואומר 'שנתן שבתות למנוחה וראשי חדשים לזכרון'... ויש מי שאומר 'שנתן שבתות למנוחה וראשי חדשים לזכרון' וחותם בשל שבת ואינו חותם בשל ראש חדש" (סעיף ז) כלומר, לדעה הראשונה מזכיר את ראש חדש בפתיחת ובחתימת הברכה "מקדש השבת וראשי חדשים" (וראה כה"ח אות לז הטעם). ולדעה השניה חותם בשבת בלבד "ברוך אתה ה' מקדש השבת"' אבל מזכיר באמצע את ראש חדש.

המגן אברהם פסק כמו הדעה הראשונה בשלחן ערוך דהינו שחותם "מקדש השבת וראשי חדשים" וכן פסק המשנב"ר (ס"ק ל) אך למעשה אנו פוסקים כדעה השניה במרן שבראש חדש שחל בשבת ושכח לומר "רצה" ו"יעלה ויבוא" ונזכר קודם "הטוב והמטיב" אומר "ברוך שנתן", מזכיר את ראש חדש וחותם מקדש השבת. ואם ברך בשבת ור"ח ברכת המזון ואמר "יעלה ויבוא" ולא אמר "רצה" ונזכר במקום שצריך לחזור לראש, אומר "רצה" ואומר שוב "יעלה ויבוא" אעפ"י שככר אמר בפעם הראשונה.


לסכום:

א. מי ששכח לומר "יעלה ויבוא" בברכת המזון בראש חדש ביום או בלילה, ונזכר קודם שאמר "ברוך אתה ה"' של "בונה ירושלים" - חוזר ואומר "יעלה ויבוא".

אם אמר "ברוך אתה ה"' - אינו אומר "למדני חקיך" אלא מזכיר לאחר "בונה ירושלים" "ברוך שנתן ראשי חדשים לעמו ישראל לזכרון" (בלי שם ומלכות).


ב. אם חל ראש חדש בשבת ואמר "רצה" ולא אמר "יעלה ויבוא" ונזכר כנ"ל - נוהג כנ"ל. אם לא אמר "רצה" ולא אמר "יעלה ויבוא":

* אם נזכר כשאמר "ברוך אתה ה'" של "בונה ירושלים" - אומר "למדני חקיך.' וחוזר ל"רצה", "יעלה ויבוא" וכו'.

* אם נזכר לאחר שחתם "בונה ירושלים" אומר "ברוך אתה ה' אמ"ה שנתן שבתות למנוחה לעמו ישראל באהבה לאות ולברית וראשי חדשים לזכרון ברוך אתה ה' מקדש השבת".

* אם נזכר לאחר שאמר "ברוך" של הטוב והמטיב", חוזר לראש ברכת המזון ואומר "רצה" ו"יעלה ויבוא" במקומם (גם אם לא אמר "רצה" ורק אמר "יעלה ויבוא").

כתבות נוספות