שאל את הרב

יחוד- ללמד אישה בביתה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 21/03/16 21:39 יא באדר ב'

שאלה

התחלתי ללמד מקצוע במחשב, לאשה בגיל 40, (אצלה בבית),

שמרתי נגיעה, הכל הלך כשורה, היה מאוד נעים,

השאלה אם מותר לי להמשיך? האם יש בריא מחוסר צניעות, יחוד?

ואם להמשיך האם בביתה או במקום שיש עוד אנשים?

תשובה

ב"ה


שלום.

ראשית יישר כוחך שאתה נהנה מיגיע כפיך ועובד לפרנסתך!!
אשריך!

עצם זה שאתה שואל את השאלה מעידה שאתה לא מרגיש נוח עם הסיטואציה הזו.
ואתה צודק.

אם מדובר במציאות שבה אין איש יכול להכנס ובדרך כלל לא נכנסים אנשים לשם זה -אסור.

אם מדובר שיש מציאות שאנשים יכנסו לפתע פתאום והבית נמצא במקום ובקומה נגישים -יש להשאיר את הדלת פתוחה ואז מותר.


אני מעתיק לך את הלכות ייחוד. (כפי שמופיע באתר בתשובה של הרב שמואל אליהו שליט"א)

(א) אסור לאיש ואשה שאינם נשואים להיות ביחד במקום סגור או במקום מבודד, ואם יש עמהם אנשים אחרים לפעמים זה מותר ולפעמים אסור כמו שמבואר לקמן.

(ב) האסור הוא בין בזקנה בין בצעירה ש"דבר זה גורם לגלות ערוה". חוץ מהאם עם בנה והאב עם בתו והבעל עם אשתו נדה.

(ג) כשאירע מעשה אמנון ותמר גזר דוד ובית דינו על ייחוד פנויה אפילו אם היא טהורה.

(ד) אם היתה אשתו עמו הרי זה מותר להיות בחדר עם נשים אחרות מפני שאשתו שומרתו.

(ה) אסור לאשה להתייחד עם נכרי אע"פ שאשתו עמו:

(ו) לא תתייחד אשה אחת אפילו עם אנשים הרבה עד שתהיה אשתו של אחד מהם שם וכן לא יתייחד איש אחד אפילו עם נשים הרבה:

(ז) יש מתירים לאשה אחת להיות יחד עם שני אנשים כשרים, וסתם אנשים כשרים הם אבל אם הם פרוצים אפילו עם עשרה אנשים ואשה אחת - אסור. וכל זה בעיר, אבל בשדה או בלילה אפילו בעיר - צריך לפחות שלושה אנשים.

(ח) נשים הרבה עם אנשים הרבה - אין חוששין ליחוד

(ט) אשה שבעלה בעיר אין חוששין להתייחד עמה מפני שאימת בעלה עליה. ואם היה ליבו גס בה כגון שגדלה עמו או שהיא קרובתו או אם קינא לה בעלה עם זה - לא יתייחד עמה אע"פ שבעלה בעיר:

(י) בית שפתחו פתיח לרשות הרבים אין חשש לייחוד

(יא) מותר להתייחד עם אשה וחמותה וכד' שאינם אוהבות זו לזו ואין מחפות זו על זו וכן עם אשה שיש עמה תינוקת קטנה שאי אפשר לפתותה ומבינה מה קורה לידה שזה מונע ערוה. לפי שהיא מגלה את סודה:

(יב) תינוקת שהיא פחותה מבת שלש ותינוק פחות מבן ט' מותר להתייחד עמהן

(יג) אסור לת"ח לשכון בחצר שיש בו אלמנה אפילו אינו מתייחד עמה מפני החשד, אא"כ אשתו עמו:

(יד) לא תקנה אשה עבדים אפילו קטנים מפני החשד:

(טו) מי שאין לו אשה - לא ילמד ילדים מפני שאמות הבנים באות לבית הספר לבניהם ונמצא מתגרה בנשים. וכן אשה לא תלמד קטנים מפני אבותיהם שהם באים בגלל בניהם ונמצאו מתייחדין עמה. ואין המלמד צריך שתהיה אשתו שרויה עמו בבית הספר אלא היא בביתה והוא מלמד במקומו:

מקורות שו"ע אבן העזר סימן כב

דע לך כי ההלכות הללו נובעות מתוך הסתכלות אמיתית בנפש האדם כי אין אפוטרטפוס לעריות. נקודה.

בהצלחה,


עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות