שאל את הרב

יהרג ואל יעבור

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 03/04/02 20:22 כא בניסן התשסב

שאלה

האם במקרה ובאים ליהודי ודורשים ממנו להחטיא אנשים בפרהסיה (למשל להגיד בתקשורת שמותר לאכול חזיר חלילה)

ואם אותו יהודי לא מסכים יהרגו מישהו מבני משפחתו.

מה עליו לעשות

תשובה

ב"ה ב' אייר תשס"ב

לחיים שלום!

הכלל של "יהרג ואל יעבור" קיים רק בשלוש עברות חמורות שבתורה, עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, בשאר העבירות של התורה ההלכה אומרת יעבור ואל יהרג, עיין ברמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ה'. האיסור להכשיל את הרבים הוא חמור ביותר אבל אינו נכלל בין שלושת העברות לגבי האדם עצמו. לדעת הרמב"ם בכל מקום שאין חיוב של יהרג ואל יעבור קיים איסור למסור את עצמו והאיסור הוא שפיכות דמים, ולכן במקרה של שאלתך בודאי שיהיה אסור. יש ראשונים כמו התוספות והנמוקי יוסף הסוברים שגם במקרים בהם אנו אומרים יעבור ואל יהרג אם רוצה יכול להחמיר על עצמו ולמסור את נפשו,ולכן במקרה שלך יוכל אדם להחמיר ולמסור את נפשו על מנת שלא להכשיל אחרים.
במקרה של שאלתך מדובר בהצלת חיים של מישהו אחר כמו בן משפחה פה בודאי שאין לו היתר לסכן מישהו אחר, והרי כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא, נפשו של אותו יהודי חשובה יותר מאיסורי מאכלות אסורות שיתכן שיאכלו אחרים.
מה יהיה הדין אם יאמרו לו להחטיא אחרים באחת משלושת העברות החמורות בתורה, כאן יש מקום לעיין כי יתכן שאיסור הכשלה של אחרים אינו חמור כמו ביצוע העברה בפועל ויש לעיין עוד בענין.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות