שאל את הרב

יהודיה וגוי, מוסר החרדים

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 28/07/13 11:29 כא באב התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב,

המון תודה על התשובות המפורטות שמרתק לקרוא. אני מתנצלת על האורך, אבל יש לי שלוש שאלות:

1. שמעתי שאם בחורה יהודייה מתחתנת עם גוי ונולד להם ילד, אז אומנם שהילד הוא יהודי, אבל דרגתו הרוחנית נמוכה בגלל אביו. האם זה נכון? ואם הילד הזה יחזור בתשובה כשיגדל, זה ירומם אותו?

2. נראה ש"חרדים" הם אמורים להיות האנשים הכי רוחניים בחברה, שנוהגים על פי כללי התורה לרבות הערכים והמוסר שבתורה...אז איך זה שיורקים על נשים וזורקים אבנים על חיילים? זה הרי סותר את המצווה הבסיסית של "ואהבת לרעך כמוך"? אני מבינה שיש אנשים מכל הזרמים שלא מתנהגים בכבוד, אבל מהם לא מצופה ליותר?

3. יש לי חברה שרוצה לחזור בתשובה ושנים עושה מאמצים לכך, אך משפחתה אטאיסטים שמתנגדים לדת. היא רוצה "לחשוף את עצמה" בפניהם, אך חוששת מאוד מתגובתם כבעבר. מה אפשר לייעץ לה? איך תספר מבלי לגרום לפילוג משפחתי ולסופות טורנדו בבית?

אשמח לקבל תשובה מפורטת,

תודה רבה!

תשובה

שלום!

1. הגמרא במסכת יבמות מה. מספרת על בן לאמא יהודייה ואבא גוי שבא לפני האמורא רב ושאל אותו מה דינו של יהודי בן לגוי, וענה לו רב שהוא כשר לנישואין.
ביקש אותו אדם מרב: "אם כן תן לי להתחתן עם בתך".
סירב רב, ואמר שאפילו אם הוא יהיה כיהושע בן נון - לא יתן לו את בתו (אלא הגמרא מציעה או שיתחתן עם אחת כמותו שאביה מישראל, או שילך למקום שלא מכירים אותו ויתחתן אפילו עם בת מיוחסת).

מכאן למדנו שיש פגם בילד כזה, והפגם הוא במהות נשמתו, ולא יועיל לזה תשובה או לימוד תורה וקיום מצוות (אפילו כיהושע בן נון).

כמובן שבדרגה שיוכל להגיע אליה במעלתו יוכל להתקדם הרבה ע"י תשובה ומעשים טובים, אך עדיין תמיד יהיה במעלה אחרת מבן להורים כשרים.

2. צריך להבדיל בין התפיסה לבין האנשים. התפיסה התורנית ודאי שוללת מעשים כאלה. בכל חברה יש כאלה שלקחו כעיקר יותר את ההתנהגות החיצונית שלה ולא את האמירה הפנימית, וחבל מאוד עליהם, גם הם עצמם מפסידים את מהות התורה וגם הציבור סובל מהם.

כנראה יותר קל לתפוס מעשים החיצוניים כמו לבוש בצניעות, שמירת שבת, אכילה בכשרות, מאשר לשנות את הפנים, כפי דרישת התורה, שהרי זה דבר שאינו נמדד. להבין מהם חיים בצניעות, מה מהות השבת, איך צריך להרגיש כלפי הזולת וכדומה.

ההלכה יכולה להגדיר מצוות כמו שבת - מעשה זה מותר וזה אסור, או גדרי תפילה - בשעה זו ובמקום זה, או גדרי לבוש צנוע כמו לכסות עד פה ועד פה, אך אין להלכה כלים להגדיר כמה צריך לאהוב יהודי, כמה צריך לכוון בתפילה, וכמה צריך להרגיש את ה' - יוצא שאנשים מתבלבלים ומבינים שעיקר ההלכה היא הסנטימטרים (שכמובן גם הם נכונים) ושוכחים את הלב.

עיקר ענייננו אינו לבקר את האחרים, אלא להבין בעצמנו מה נכון, ולפעול כפי הדרכת התורה בשלימות.

3. הצעתי היא לנסות לדבר עם ההורים במונחים שלהם. יתכן מאוד שההורים עלולים לפרש את החזרה בתשובה כביקורת על החינוך שלהם, ולהפגע. יש להבהיר כמה הערכה יש לה להורים הנפלאים שגידלו אותה, חינכו אותה למידות טובות ודאגו לה. אחר כך להסביר להורים שחיפוש האמת שלה הביא אותה להבנה שזו הדרך הנכונה, ושהיא אינה רוצה להתנתק מהם, אלא להישאר חלק מהמשפחה. היא לא מנסה לשנות אותם, אלא לצעוד בדרך שהיא מבינה שהיא אמת, ולהישאר באהבה ובקרבה למשפחה כמו שהיה עד היום.

לא כדאי להיכנס לויכוחים מה הדרך הנכונה, כי בדרך כלל אין פתיחות לקבל, וזו לא הנקודה (אולי בעתיד בזמן שיש נוחות ומוכנות והתעניינות אמיתית אפשר להסביר).

שיהיה בהצלחה!

כתבות נוספות