שאל את הרב

טשטוש העדות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 07/04/10 23:15 כג בניסן התשע

שאלה

שלום! לא מזמן יצאנו מחג הפסח ואני נכללת בעדת האשכנזים שלא אוכלים רק שרויה..הרי ידוע שספרדים כן אוכלים קטניות ואף שרויה ורציתי לשאול-הרי הקטניות ואף השרויה הם מנהגים עפ"י מה שהיה בעבר בארץ-הבנתי משהו בגלל שהיו שמים קמח רגיל עם קמח מצב אז יש חשש וכל מיני כאלה..אני לא בדיוק הבנתי..אבל היום-ככל הנראה עם כל הטכנולוגייה המתפתחת וכל החנויות הענפות וההקפדה הזהירה אין חשש מסוג שהיה פעם אז למה בכ"ז אנחנו עדיין משאירים את התקנות הללו? חוץ מזה האיך זה הגיוני שלי אסור קטניות אבל לספרדייה שיושבת מימני-מותר? הרי אנחנו תחת אותה תורה,אותה דת ואותו לאום..למה לי זה נחשב ממש כמעט לעבירה בעוד שלה זה מותר ואין עם זה שום בעייה..אותו דבר לגבי ספירת העומר-שמעתי שלתמינים אין שום איסור לשמוע שירים,אך אני לא נוהגת לשמוע שירים בספירת העומר-איך זה הגיוני שלהם מותר ולי אסור? על אותו עיקרון-איך זה הגיוני שהולנדים מחכים שעה בין בשר לחלב בעוד שאנחנו מחכים בין 5 ל6 שעות? הקיבה אצלו בנויה בצורה שונה? זה קצת מפתיעה אותי? איך זה שעדיין לא התקיים טישטוש עדות ועדיין אנחנו לא מתקיימים תחת אותה תורה ואותם מנהגים? האם אין אפשרות לאיחוד ההלכות? אנחנו צריכים לחכות למשיח וגאולה בשביל זה? בקיצור לעיניין-לא הבנתי איך זה הגיוני שאצלי קטניות נחשב לכמעט עבירה בעוד שאצל הספרדים זה בסיידר גמור..מקווה שהבנת את השאלה..אשמח לתשובה=] תודה ויומטוב:)

תשובה

בס"ד
שלום רב,
השאלה שלך מתמקדת בתופעה של הבדלי מנהג בהלכה בין העדות השונות.
רצ"ב קישור בנושא - דעות של שלשה רבנים מדוע יש לשמר את המנהגים
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=185

כתבות נוספות