שאל את הרב

טקס הנישואין

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/02/06 21:30 כד בשבט התשסו

שאלה

שלום רב!

אני עומדת להינשא, ומעט חוששת מפני הטקס והרבנות. אני חילונית ומאמינה גדולה בשוויון בין המינים, וקשה לי לקבל את הטקס שבו רק הגבר מתחייב כלפי האשה (בטבעת ובכתובה), קשה לי עם העובדה שהכתובה כלל לא בעברית, קשה לי שאני צריכה לכסות את פני בהינומה ובכלל להצטנע בחופה באופן מלאכותי ואשר מתנגד עם השמלה החשופה שלי, שהשקעתי בה המון מחשבה בעיצוב וגם כסף... למרות כל זאת, בן זוגי יקר וחשוב לי ואנירוצה לכבד אותו בטקס הזה. אשמח לקבל קצת "הרגעה" והסברים אשר יפיגו את חששותי מהטקס.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה
ראשית, שיהיה בשעה טובה. שתזכו להקים בית בריא נאמן קדוש ואוהב בישראל.
מעמד החופה לא נועד להשתלט על יום נישואייך. בוודאי תעצבו את החתונה עצמה בדרך המתאימה לכם. המעמד נועד כדי שהקמת הקשר ביניכם תכלול גם יסוד טרנסדנטלי – שהמינוחים בקשר ביניכם יכללו גם "קדושה", "מצווה", "יהדות" וכדו', וכך תבנו פירמידה שלמה – מהיסודות שאתם נותנים לבית המשותף שלכם ועד לקודקוד העליון של הקדושה שביניכם.
המחויבות מתחת לחופה היא הדדית. נתינת הטבעת על ידי הגבר אינה מבטאת מחויבות שלו בלבד. להפך, מבחינה מסוימת האישה מחויבת הרבה יותר. הנתינה על ידיו היא המשך המסורת הרואה בהקמת בית פעולה של לקיחת איש את האישה, ויצירת דבר מה משותף. לקיחה זו אינה יכולה להיעשות בלי רצון מוחלט שלך – וכאן השוויונית המוחלות – ואינה יוצרת בית לא שוויוני. רוב מוחלט של הבתים הדתיים יצרו מערכת מאוד יפה של קשרים ויחסים ושוויון.
הכתובה היא אמנם רשימת התחייבויות של הבעל בתחום הכלכלי. גם זה המשך למסורת, אם כי משקלה ההלכתי היום נמוך יותר, בשל השינוי במערכות החיים.

ומשהו על הכיסוי והצניעות,
במעמד דתי ומקודש שומרים על צניעות. צניעות זו גורמת לך, לבן זוגך, ולציבור כולו, להסיט את תשומת לבו מצדדים גופניים אנושיים לקומות רוחניות גבוהות. כל פעם שאנחנו נפגשים עם הנשגב והמוחלט אנחנו מכסים את עצמנו, ומפנים את תודעתנו לקומות הגבוהות יותר של המציאות. זו הסיבה שבמעמד החופה מתכסות גם נשים בהינומה וצעיף, על אף שאין זה לבושן הרגיל, ועל אף שהיו רוצות להופיע בחתונה בבגד המיוחד אותו עיצבו. התמורה לצניעות זו היא באותה רוח קדושה המרחפת על החופה.


כל טוב והרבה הרבה אושר ושמחה

כתבות נוספות