שאל את הרב

טענות על מי שמוכיחים את האמונה היהודית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 23/12/10 01:33 טז בטבת התשעא

שאלה

כמי שגולש רבות באתרים דתיים, אני נתקל עוד ועוד ב"הוכחות" לקיום האלוהים:

"עובדות מדעיות" בתלמוד, צופן התורה, ניסי הקב"ה לעמו בעידן החדש, אנשים בקומה שמתקשרים עם העולם הבא, אוטיסטים שמתקשרים עם העולם הבא, הבית נשרף ורק ארון הספרים היהודי שרד- נראה שיש תעשייה שלמה של החזרה בתשובה שעושה מאמיצים כבירים כדי "להוכיח" את קיומו של אלוהים כעובדה מדעית.

הכל טוב ויפה, אבל סוגיה אחת מטרידה אותי. אחד העקרונות החשובים בביסוס הוכחה למשהו, הוא להציע נתון תיאורטי שהיה מפריך את ההוכחה. לדוגמא: בתיאוריה- אם דברים היו נופלים למעלה, זה היה מפריך את כוח הכבידה. אפשר לספק דוגמאות תיאורטיות שכאלה על כל עובדה ידועה בעולם.

שאלתי היא כזו – מה בתיאוריה, היה גורם ליהודי המאמין לאבד את אמונתו? מהי המקבילה לחפצים הנופלים כלפי מעלה? היש דבר כזה? שכן אם מדובר באמונה "מדעית", חייבת להיות לה הפרכה תיאורטית.

אינני שואל בכדי להתריס חלילה, אלא שנוכח המתקפה האדירה של תעשיית ההחזרה בתשובה, המתבססת כולה על הנחת היסוד שאלוהי ישראל איננו דבר מה שמצוי בלב בלבד (כמשנתו של ישעיהו ליבוביץ'), אלא דבר ממשי ומוחשי שניתן "להוכיח", אני חושב שהדבר מחייב הליך הוכחה סדיר, שכולל בין היתר הצגת דבר מה שבתיאוריה יפריך את קיומו בעיני המאמין, המבסס את אמונתו לכאורה על עובדות.

אם ישנו דבר מה שכזה, אודה מאוד על תשובה.

אך במידה ואין, במידה ואין דבר בעולם שיכול להפריך את קיומו של האל, מדוע מבזבזים אנשים אלה את זמננו?

אם תקומת המדינה משמשת הוכחה לקיום האל בראי האדם הדתי, בעוד שהשואה אינה נתפסת בעיניו כהפרכת הקיום, מדוע אנו בכלל מתעקשים לדבר עדיין על "הוכחות?" האין זו טחינת מים אדירה? למה אנשים כדוגמת אמנון יצחק, זמיר כהן ודומיהם מבזבזים את זמננו בהטפות סרק? לא מוטב שיאמרו - אמונה איננה קשורה למציאות ודי בכך?

מה זה אומר על היושר האישי שלהם, ושל תעשיית ההחזרה בתשובה בישראל?

אשמח לתשובה,

תודה

יוני

תשובה

בס"ד
שלום רב,
קראתי דבריך בעיון. אתה מתחיל בשאלה: 'אם ישנו דבר מה שכזה, אודה מאוד על תשובה' אבל לצערי אתה ממשיך בהתרסה: 'מה זה אומר על היושר האישי שלהם, ושל תעשיית ההחזרה בתשובה בישראל?'.

עכשיו בו ניגש בנחת ובסבלנות אל הטענות שלך, נבדוק אותם ונשיב עליהם אחת לאחת:
העמדה הבסיסית שלך אודות הצורך להציע דרך להפריך תאוריה כדי שהיא תחשב מדעית זו עמדה של קארל פופר – עמדה מעניינת ומכובדת אבל יש אתה בעיות שמחברה בעצמו עמד עליהן. בטרם נדבר על היהדות אפשר לראות שלפי עמדה זו אין מקום בכלל לפסיכולוגיה: איזה נתון תאורטי יפריך ניתוח פסיכולוגי של תהליכים נפשיים שעוברים על אדם? באופן דומה לפי שיטת פופר אין מקום לתנועות חברתיות – איזה נתון תאורטי יפריך עמדה סוציאליסטית או קפיטליסטית?
הקשיים עם שיטת פופר נכנסים גם לתוך מה שנחשב היום מדעי הטבע = איזה נתון תאורטי יפריך את תורת האבולוציה?
אם אכן תרחיב את ההתבוננות שלך בתאוריה של פופר ובדיונים הפילוסופיים סביבה, תיווכח שיש בעולם עוד הרבה רעיונות גדולים וחשובים, רעיונות שמיליוני אנשים (רבים מתוכם חכמים ונבונים) חיים על פיהם.
עם זאת ולמרות זאת דווקא ליהדות יש נתון תאורטי שיכול להפריך אותה. ולא רק אחד אלא מספר כאלה. אמונת ישראל מדברת על נצח ישראל, על שיבת עם ישראל לארצו, על שמירת התורה על ידי עם ישראל.
לידיעתך כל הדברים הללו הם פלא גדול. בכל העולם – אין עוד עם שגורש מארצו ולמרות זאת שרד יחד עם אמונתו, מנהגיו, שפתו, תורתו, תפילותיו... ולא זו בלבד אלא שהוא גם חזר לארצו וכונן את חייו העתיקים מחדש.
אין עוד עם שבניו היו מפוזרים בקצווי תבל ועתה הם חוזרים למקום בו חיו ונקברו אבותיהם.
לכן אני מאוד מתרגש בכל פעם שאני נמצא במערת המכפלה. אני מאוד נפעם כאשר אני חושב שאם הייתי בא לביתו של רבי עקיבא הייתי מוצא מזוזה על המשקוף, הייתי רואה אותו עטוף בטלית ומעוטר בתפילין. אם היה זה יום שבת הייתי מוצא על הכירה שלו את סיר החמין. אני מרגיש שאלפיים שנות גלות בכלל לא הרחיקו אותי ממנו.

דע לך שאצל כל העמים שהיו אז השכנים שלנו: אדום, עמון ומואב, ארם, מצרים, פלשת אשור, בבל צור וצידון – גם יוון ורומי – אף אחד מהם לא חי את דרך אבותיו לא באמונה לא בשפה ולא בתרבות.

יש לנו עקרון הפרכה מובהק –אם חלילה לא היו בעולם יהודים, לא היו מי שיקיימו את התורה ולא היתה שיבה של ישראל לארצו. היתה זו הפרכה לאמונת ישראל.
אשרינו שיש לנו אמת ואמונה, תורה, גאולה ושיבה של עם לארצו.

כתבות נוספות