שאל את הרב

טעות בתפילה במוצ''ש וחג

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 19/08/02 16:43 יא באלול התשסב

שאלה

מה יעשה אדם ששכח להוסיף את התוספות לתפילת שמונה עשרה, במוצאי שבת של חול המועד פסח?

תשובה

במוצאי שבת של חול המועד פסח, נוסיף בתפילת שמונה עשרה 4 תוספות. כדי שלא להתבלבל, ראוי להתפלל תפילה זו מתוך סידור.

א. מוריד הטל: אם אמר, או ספק אם אמר משיב הרוח - אפי' אמר ברוך אתה ה' וטרם אמר מחיה המתים, יאמר למדני חוקיך ויחזור ל אתה גבור. וטוב לומר 90 פעם מחיה מתים אתה רב להושיע מוריד הטל, ואז כשמסתפק אם אמר מוריד הטל - אינו חוזר.

ב. אתה חוננתנו: כבכל מוצאי שבת ויו"ט. אם שכח וכבר אמר ברוך אתה, אך לא אמר ה' של חונן הדעת - חוזר ואומר אתה חוננתנו. אם אמר ה' - אינו חוזר, כיון שעתיד להבדיל על הכוס. במצב זה יזהר לא לעשות שום מלאכה האסורה בשבת עד שיבדיל, או עד שיאמר ברוך המבדיל בין קודש לחול.

ג. ספרדים משנים בברכת השנים לנוסח ברכנו: אמר ברך עלינו, ונזכר אחרי שאמר ברוך אתה ה' - יסיים למדני חוקיך ויחזור ל ברכנו. אם נזכר אחרי שסיים את הברכה ולפני שהתחיל תקע - יחזור ל ברכנו. אם נזכר אחרי שהתחיל תקע, ונזכר אח"כ בכל מקום שהוא, עד יהיו לרצון האחרון - יפסיק במקום שנזכר, ויחזור ל ברכנו וימשיך על הסדר. אם נזכר אחר שאמר יהיו לרצון אמרי פי האחרון, חוזר לראש העמידה. וטוב להרגיל עצמו לומר 90 פעם רופא חולה עמו ישראל ברכנו, שאז אם נסתפק אינו חוזר.

ד. אשכנזים משמיטים בברכת השנים את המילים טל ומטר: השוכח והמסתפק ינהג כבסעיף הקודם. טוב להרגיל עצמו לומר ואת כל מיני תבואתה לטובה ותן ברכה 90 פעמים (יש מוסיפים: על פני האדמה).

ה. יעלה ויבא: אם שכח, ונזכר אחר שאמר ברוך אתה ה' - יסיים: למדני חוקיך; יאמר יעלה ויבוא, וימשיך: ואתה ברחמיך וכו' (לאשכנזים: ותחזינה). אם נזכר אחר שאמר המחזיר - יסיים: שכינתו לציון, יאמר יעלה ויבוא, וימשיך מודים וכו'. אם נזכר אחר שהתחיל מודים - חוזר ל רצה, ויאמר יעלה ויבא וימשיך על הסדר. אם נזכר אחר שאמר יהיו לרצון אמרי פי האחרון, אפי' שלא עקר רגליו - חוזר לראש התפלה.

כתבות נוספות