שאל את הרב

טלוויזיה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 02/06/02 15:14 כב בסיון התשסב

שאלה

מה הבעיות הקיימות בטלוויזיה??

האם חל איסור מוחלט לראות? יש גם תוכניות חינוכיות וגם תוכניות של רבנים כך שאם זה היה מאד אסור הם היו מחרימים את זה לא??

אם אני מרגיש שאני יודע לסנן את התוכניות האם מותר?? האם יש בזה גם בעיה של ביטול תורה??

תשובה

ב"ה

ברכה ושלום,

מכשיר הטלוויזיה הינו בסך הכל מכשיר, והאדם יכול להשתמש בו לטוב. אצלי הטלוויזיה נמצאת בבית הכנסת בצד שממול לארון הקודש, ואני פעם בשבוע רואה בשידור לווין את שיעורו של הרב מרדכי אליהו שליט"א.

אני מבין שאתה שואל על תוכניות טלוויזיה – האם מותר לצפות או לא?

התשובה לכך מצויה בשו"ע או"ח סימן שז' סעיף טז': "מליצות ומשלים … ודברי חושך … אסור משום מושב ליצים, ועובר משום אל תפנו אל האלילים – אל תפנו אל מדעתכם. ובדברי חושך איכא תו משית מגרה יצר הרע בעצמו ומי שחיברן … מחטיא את הרבים".
הלכה זו מהווה בסיס לדיון בנוגע לתוכניות טלוויזיה.

כשברא הקב"ה את האדם הוא נתן לו "תכנית פעולה" ו"הוראות הפעלה". בין יתר ההוראות נאמר שאסור לתור אחרי הלב ואחרי העיניים ואת זה אומרים אנו השכם והערב. ידע הקב"ה שהוא בורא עולם שיש בו טוב ורע, והוא דרש מהאדם לבחור בטוב.

צפייה מבוקרת
לבחור בטוב זאת אומרת לראות רק תוכניות טובות, תוכניות חינוכיות, תוכניות נקיות מלשון הרע ורכילות, תוכניות שאומרים בהן דברי תורה וכד'. אולם כאן נמצא הקושי הגדול! מספיק שפעם אחת! כן, פעם אחת נתקלו עיני בפרסומת שמשודרת במהלך החדשות או בסופן, ותרתי אחרי עיני ולבי – הרי יצא שכרי בהפסדי.
וההפסד הוא גדול!
ההפסד הוא כואב,
ההפסד עולה ביוקר,
מפני שבמראה של אשה לא צנועה, חצי אשה, מבט אחד מהיר ואפילו קטעי מילים של טומאה – זה משפיע על הנשמה. ועל כן איך אפשר לבצע "צפייה מבוקרת"?

ההוכחה הגדולה
יש לי הוכחה בשבילך שפרסומת משפיעה על האדם.
את ההוכחה לא אני הוכחתי אלא … המפרסמים עצמם. כיוון שהם מבינים שיש השפעה אדירה על נפש האדם הם מפרסמים, וכל דקת שידור עולה הון עתק!!! למה זה עולה כ"כ הרבה כסף? מפני שזה משפיע, ואם זה משפיע אזי יש רווחים נאים, ואם יש רווח אז גובים סכום גבוה עבור הפרסומת. את התחשיב הזה לא אני עשיתי אלא כלכלנים.
האם האדם יכול לומר שעליו זה לא משפיע?
על כן כדאי להרחיק את עינינו מלהביט בתוכניות טלוויזיה שעלולות לגרום לנו לקלקל את הנשמה.

ובפרט שיש בימינו הרבה תקליטורי מחשב עם חומר רב למבוגרים וילדים גם יחד, וישנם אמצעים אלקטרוניים רבים אחרים, אז למה דווקא טלוויזיה?


בברכה,
עוזיאל

כתבות נוספות