שאל את הרב

טבילה במקווה ובעיות אוזניים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 28/01/07 15:37 ט בשבט התשסז

שאלה

כבוד הרב שרלו,

אני פונה אליך בהמלצת ..., שכפי שאני מבינה למדתם ביחד תקופה מסויימת.

בתי עומדת להנשא בעוד כמה חודשים בשעה טובה ומוצלחת . היא החליטה לערוך טקס יהודי כדת וכדין, מה שמשמח אותנו מאד ובעיקר את אמי שתחיה, שהינה ניצולת שואה ורואה בטקס הזה מעין השלמת מעגל של "נקמה פרטית" בצורר.

הבעיה היא שבתי סובלת מילדות מדלקות אוזניים חמורות חוזרות ונשנות. הדלקות הללו גרמו לה לפרפורציות (חורים) בעור התוף בשתי האוזניים. כתוצאה מכך, חוות דעתם של כל המומחים (והאמן לי כבוד הרב שהתייעצנו בטובים שבהם) - היא: אסור באיסור חמור שתכנס לאוזן ולו רק טיפת מיים אחת! מכיון שיש כאמור חורים בעור התוף, מתפתחת תוך שעות דלקת חמורה שפולשת גם לאוזן הפנימית ומלווה בחום גבוה ובכאבי תופת! כאמה, הייתי עדה לא פעם לדלקות כאלו וזה פשוט נורא, מה גם שלפעמים אין מנוס מאישפוז לצטורך מתן אנטיביוטיקה בעירוי, בגלל חומרת הדלקת וקירבת המקום למוח.

היא משתמשת באטמי אוזניים מסיליקון שהותאמו לה במדידה אישית. האטמים הללו נועדו לעזור לה לחפוף ראש (בזהירות ותמיד בעזרתי) וכנגד גשם למשל כשאז היא מגינה על האוזניים גם בכובע או בצעיף בנוסף לאטמים. הודגש במפורש ע"י כל המומחים שגם עם האטמים הללו אסור לה לטבול את הראש בים או בבריכה, שכן במקרה כזה - תתכן בהחלט חדירת מיים.

וכעת אני פונה אליך בשאלה: מה ניתן לעשות כדי לקיים מצוות טבילה במקווה לפני הטקס מבלי לסכן את האוזניים. מקווה שהצלחתי להבהיר שאפילו טיפה אחת שחודרת - זה פיקוח נפש מבחינתה והיא עלולה לבלות את היום שאמור להיות המאושר בחייה בכאבים וחלילה גם באישפוז.

באתר מצאתי שאלה דומה, שדובר על חור בתופית באוזן אחת ולצערי התשובה היתה שטחית מאד. הרב השיב שהוא "שמע על אטמים שמתרחבים בתוך האוזן ולכן אין בעיה".

אודה אם אקבל תשובה יותר מפורטת מזו. בעיקר שעכשיו קיימות מועצות דתיות רבות המתנות מתן תעודת "אישור נישואין" בהצגת תעודת טבילה לפני הנישואין. ואני תוהה מה ההגיון בבקשה הזאת? ואם הכלה לא מציגה תעודה כזאת יכריזו על הנישואין שלא התקיימו שאינם תקפים?

בכבוד רב ובתודה מראש,

....

תשובה

שלום וברכה
אשמח אם תקראי את המקור הבא:
http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=83586


לאור האמור שם תוכלי לראות שהיא יכולה לשוב לרופאים שלה, ולתבוע מהם כל פיתרון שהם יציאו כדי שהיא תוכל לטבול. לא ניתן להקים בית אמיתי בישראל בלי טבילה, אולם צריך לנהוג בשיטות המקילות ביותר בהלכה כדי שהיא לא תסבול בשום צורה.
אבאר: חופה כשרה בדיעבד מאוד גם אם לא טבלו. הרבנות, בצדק גמור, אינה מסכימה שתיעשנה חופות בדיעבד, אלא תובעת שהחופה תהיה לכתחילה, והיא חייבת להיות עם טבילה. זו מדיניות נכונה. צריך לזכור כי הבעיה אינה רק ליל החופה, כי אם טבילה שצריכה להתקיים בכל מחזור. כיוון שכך, צריך למצוא פיתרון כולל לבעיית ביתך, כדי שהיא תוכל גם לחיות חיים בריאים ואהובים, וגם חיים על פי ההלכה – שתהיה אפשרות כזו. על כן, יש להתייעץ עם רופא אוזניים ירא שמיים שמבין היטב את הסוגייה, ואין לי כל ספק שהוא ימצא פיתרון.

כל טוב והרבה הרבה שמחה

כתבות נוספות