שאל את הרב

חתונה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 03/03/13 15:54 כא באדר התשעג

שאלה

שלום לכבוד הרב ,

זוג שנישאו שלא באמצעות הרבנות הראשית לישראל דהיינו קיימו את כל כללי ההלכה הקשורים בחופה וקידושין : מנין , כתובה חופה , הינומה , שבע ברכות , טבעת ,חדר ייחוד ואפילו שבירת הכוס

החתן היה למעשה עורך החופה והעדים כשרים לכל הדעות

כמובן שבני הזוג אינם פסולי חיתון מכל הסיבות הידועות

האם בני זוג כזה נישואיהם נישואים לכל דבר ועניין ?

והאם רישום מאוחר ברבנות לא יגרור ביטול נישואין או גט וקיום כל הטקס מחדש ?

אודה מאוד לתשובתך המהירה

רפאל

תשובה

שלום!

מקרים כאלה הם קודם כל עבירה על החוק ועלולים לגרום סיבוכים רבים לזוג או לילדים שיוולדו, והחכם עיניו בראשו ולא יכניס את עצמו למציאות זו, ויתחתנו ברבנות (שזה תהליך פשוט מאוד, וחבל לגרום סיבוך גדול בשביל זה).

במקרה ואכן קרה דבר כזה - על הזוג לפנות לרבנות המקומית בהקדם האפשרי, על מנת לברר את מצבם ההלכתי ולתקן את המצב.

אציין פה כמה בעיות חמורות כל אחת, שיכולות לקרות ממקרים כאלה:

א. נישואין כשרים תלויים בכמה תנאים, כמו עדים כשרים (=שומרי תו"מ, לא קרובים - שבזה צריך לברר היטב, אין עדים נוספים פוסלים, טבעת נישואין כשרה, שייכות הטבעת לחתן, אמירה מתאימה ועוד כמה וכמה תנאים). עלול להווצר מצב שהזוג חושב שהוא נשוי, בעוד בפועל על פי ההלכה הוא אינו נשוי.

ב. חמור יותר: עלול להווצר מצב שהנישואין כן תפסו, אבל הרבנות אינה מודעת לכך. ואין צורך לפרט כמה בעיות יכולות להווצר, עד כדי אפילו ממזרות חס וחלילה.

ג. הילדים, שאינם אשמים כלל ב"שגעונות" של הוריהם, ידרשו בבוא היום, כשירצו להרשם לנישואין, להציג את תעודת הנישואין של הוריהם, על מנת לברר את מצבם ההלכתי וכשרותם לנישואין. למה לגרום לילדים עוגמת נפש וצער כל כך גדול, במקום להקדיש זמן וכח קטן לעשות את התהליך באופן מסודר ונכון?!

שוב אני חוזר ומבהיר כי מקרים כאלה הם חמורים ביותר ואסורים על פי חוק, ויש לפנות מיד לרבנות.

בהצלחה!

כתבות נוספות