שאל את הרב

חתונה קונסרבטיבית

חדשות כיפה הרב שי פירון 21/01/02 11:58 ח בשבט התשסב

שאלה

האם יש בעיה להשתתף בחתונה רפורמית או קונסרבטיבית?

מדוע הממסד הדתי לא מקבל חתונות אלה אם יש בהן קידוש בכסף ובאמירה בפני עדים? (אפילו שהם לא תמיד דתיים).

איך זה שלקידושי השטות שעושים מידי כמה שנים במחנות יש תוקף לעיתים,ואילו את הקידושין האלה לא מקבלים?

תשובה

ב"ה

שלומות,


ביחס להשתתפות בחתונה של קונ. כבר פסק הרב פינשיין בשו"ת אגרות משה: "ובדבר חתונה שתהיה בקאנסערוואטיווי טעמפל והראביי שלהם יהיה מסדר הקידושין אין לאיש כשר להיות שם. אך אם רב כשר יסדר הקידושין כדין התורה, אזי כיון שהחתונה הא אינה בזמן שבאים להתפלל שם ליכא איסור מדינא שהרי אין מקום לחשוד שהולכין להתפלל שם, אבל לאדם חשוב אין לו לילך לשם אף באופן זה רק כשהוא צורך גדול ורק דרך מקרה שנזדמן כן. ולענין אם הקידושין תופסין, אם אך היו שם שני עדים כשרים לעדות תופסין הקידושין, והראביי עצמו פשוט שפסול לעדות ואין חלוק אם היה מתחלה רב קאנסערוואטיווי שלמד בסעמינאר שלהם או שהיה רב מוסמך שקבל משרה בטעמפל הקאנסערוואטיווי, ואולי עוד גרוע שהוא כשנה ופירש. ואני תמה איך הולך חתן שחושב עצמו לשומר תורה לעשות חתונתו בסדור קידושין של ראביי קאנסערוואטיווי ובטעמפל שלהם וצריך כתר"ה לומר לו שאסור זה". (אגרות משה, אבן העזר ב', סעיף יז'). וכל שכן ביחס לרפורמים. מסתבר, שמעבר לשיקול ההלכתי יש מניע חינוכי עמוק: עלינו להשתדל לקעקע כל לגיטימציה לעיוות שיש בצורה בה הזרמים הללו מציגים את היהדות. לא יתכן שאנו ניצור מצב בו לזרמים הללו תהיה הכרה. מאז ומתמיד נישואין היוו ביטוי למימד של נצח. אכן, בארה"ב שם המאבק בין הזרמים קשה ומר, ההתייחסות צריכה להיות חריפה יותר, משמעותית יותר.
אין לדמות זאת למחנות. כאן דובר במי שרוצה לקעקע את ההלכה ולשנותה.


בברכה,

שי


כתבות נוספות