שאל את הרב

חתונה בגיל צעיר או פרנסה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 27/10/02 23:24 כא בחשון התשסג

שאלה

בע"ה

כבוד הרב, שלום!

לא מכבר התחלתי ללמוד בישיבת הסדר בשיעור א', בעוד חודשים ספורים אהיה בן 19 בע"ה.

שאלתי היא לגבי מועד החתונה הרצוי.

הגמ' בקידושין כ"ט: מביאה ברייתא, וזה לשונה: "ללמוד תורה ולישא אשה ילמוד תורה ואח"כ ישא אשה ואם א"א לו בלא אשה ישא אשה ואח"כ ילמד תורה"

בזמן האחרון אני חושב על הנושא יותר מידי(מתי כדי, מתי רצוי, מתי עדיף, וכו'...)

הדילמה שלי היא כזאת:

מצד אחד: אני בכלל לא בטוח שאני מוכן כבר, אינני בטוח שהאישיות שלי מעוצבת מספיק בשביל קשר של נישואים, שאני בוגר מספיק בשביל קשר, בשביל להקים בית, בשביל לפרנס משפחה, וכן אני חושב שלימוד של עוד כמה שנים בישיבה יוכל לבסס טוב יותר את ידיעותי ההלכתיות והתורניות - המועילות ודאי וודאי להקים בית על טהרת היהדות ומוסיפות תוכן לחיי הזוגיות. וכן אולי עדיף להתגייס בטרם אני חושב על חתונה?

מצד שני: בזמן האחרון, בגלל המחשבות הללו, קשה לי יותר ויותר להתרכז בלימוד -אני לעיתים תכופות מידי מרגיש עצבות נפשית וכן לפעמים אני מרגיש מעין ריקנות. זה מקשה עלי מאוד בלימוד. אני מדוכדך לעיתים בגלל זה, כמובן שלא כל הזמן, אבל הדיכדוך הזה מביא אותי לאי הקפדה ודקדוק במצוות הקלות, שעליהם השתדלתי להקפיד מאוד, במצב רוח יותר מרומם. בגלל הירידה הרוחנית שנגרמת לי ויתרתי על הנהגות חסידות כגון טבילה קודם התפילה וכד' - הרי, אם זה לא מביא לי שמחה, מה טעם בקיום אי אלו הנהגות?! בכל מקרה - כל המחשבות הללו מביאות על צער וירידה ברוחניות.

סליחה על הבלבול, פשוט, קשה לי קצת לסדר את הרעיון המרכזי בצורה קצת יותר מסודרת.

בכל מקרה אני מקווה שהרב הבין את הרעיון הכללי של הדילמה בה אני שרוי.

-> אני חוזר לברייתא שציטטתי בתחילה, הבאתי אותה - כי אני מתלבט האם המצב בו אני שרוי הוא: א"א לו בלא אשה? או שמא עלי לנסות שוב ושוב להתגבר, לנסות ולדחוק מחשבות אלו ולבנות את עצמי יותר בטרם אחשוב על חתונה?

ושוב, סליחה על הבלבול וחוסר הסדר.

בברכה

תשובה

בס"ד

מו"ר אבי הראשון לציון הרה"ג מרדכי אליהו שליט"א הדריך אותי ואחר כך גם את כל הילדים שלי שכולם עסקו בתורה בגיל זה כי עדיף להתחתן מוקדם לפני גיל עשרים מהסיבות שאמרת ומעוד סיבות.

כל מה שחכמינו אמרו על "ילמד תורה ואח"כ ישא אשה, ואם אי אפשר לו בלא אשה - ישא אשה ואח"כ ילמד תורה" כל זה מדבר על לימוד תורה שלפני גיל עשרים. כיון שאם הגיע עשרים ולא נשא הקב"ה אומר עליו - "תיפח עצמותיו"

ומנין לנו דבר זה?

שכתב השולחן ערוך באבן העזר סימן א: "מצוה על כל אדם שישא אשה בן י"ח,,,,, ובשום ענין לא יעבור מעשרים שנה בלא אשה.
ומי שעברו עליו עשרים שנה ואינו רוצה לישא, בית דין כופין אותו לישא כדי לקיים מצות פריה ורביה.
מיהו אם עוסק בתורה וטרוד בה, ומתירא לישא אשה כדי שלא יטרח במזונו ויתבטל מן התורה - מותר להתאחר".

המקור לדברי השו"ע של מי שעוסק בתורה וטרוד בה – הוא "בן עזאי" שהיה מקרה מאוד חריג. זה לא המקרה הרגיל שעליו מדובר בשו"ע יו"ד.

לכן לרוב לומדי התורה ההדרכה היא כמו שכתב השולחן ערוך בתחילה "ובשום ענין לא יעבור מעשרים שנה בלא אשה". – "בשום ענין לא יעבור!!". רק יחידי סגולה יכולים לנהוג כמו בן עזאי. וגם על יחידי סגולה אלו נאמר "והוא שאין יצרו מתגבר עליו" (טור)

אמת היא ששאלת נכון: הרי לא למדתי מספיק?

זה בודאי נכון. וכך כתב הרא"ש והובא בטור (אבן העזר סימן א) "קצבה לאותו לימוד לא ידענא?
שלא יתכן שיתבטל מפריה ורביה כל ימיו שלא מצינו זה אלא בבן עזאי שחשקה נפשו בתורה".

סיבת הענין ברורה, אף אחד לא למד מספיק תורה. וגם אם ילמד תמיד תורה - זה לא מספיק. ככל שתלמד יותר תורה – תראה שידיעותיך הם לא מספקות.
האם חכמינו התכוונו לכך שלעולם לא ישא אשה עד שילמד את כל התורה כולה? והרי אנחנו מצווים ללמוד תורה תמיד? שכך כתוב בשולחן ערוך (יורה דעה סימן רמו) "עד אימתי חייב ללמוד? עד יום מותו". (ראה עוד בשו"ת אגרות משה חלק אה"ע ג' סימן כח)

הפתרון המעשי לקושית הרא"ש מתי הגבול של למוד תורה לפני הנישואין הוא ה"קצבה" של גיל עשרים.

רק ראה נא שההתעסקות בכל מה שקשור לפרנסה אחרי החתונה לא תסיח את דעתך מלימוד תורה.

דע לך כי אפשר ללמוד תורה גם אחרי הנישואין. ולא רק שאפשר אלא שזה הרבה יותר בטהרה. אולי פחות קצת הכמות (אולי) אבל הרבה הרבה יותר באיכות.

בהצלחה


*******************
ראה
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=16434

כתבות נוספות