שאל את הרב

חרדי או דתי?!

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/10/11 14:50 יח בתשרי התשעב

שאלה

שלום לרב גלעד שטראוס, מועדים לשמחה!

מה שלום הרב?!

רציתי בבקשה לשאול את הרב למה אנחנו "הדתיים" לא הולכים בעצם בצורה החרדית? הרי בגמרא כתוב שצריך ללכת בבגדי שחור לבן ועוד כל מיני דברים שיותר קרובים לרעיון החרדי.

פשוט אני נתקל באיזה סוג של בעייתיות. יש מישהי שהיא ואני בקשר זמן רב והיא רוצה שאהפוך להיות חרדי, מצד שני אצלנו (טריפולטאים) יש מסורת מאז בית המקדש (לפי מכון "חי חי" אנחנו העדה היחידה ששמרה על המסורת ומעולם לא שינינו אותה מאז הגלות השנייה) ואצלנו אף פעם לא לבשו שחור לבן, אז בכל זאת מה העניין ומה לעשות ואיך לבחור?! כי מצד אחד חבל לאבד את הבחורה, מצד שני חבל לאבד את המסורת.

תשובה

בס"ד
שלום רב,
אינני מכיר מקור הלכתי שמחייב ללכת בבגד שחור לבן.
להלן ציטוט של רב חרדי (הרב זמיר כהן): "...לפיכך, אף על פי שאין כל חיוב הלכתי ללבוש בגד אחיד וכהה, נוהג רוב ציבור עובדי ה` ללבוש לבוש מכובד זה, העוזר ומסייע רבות לעמידה בנסיונות ובאתגרים אשר הציב הבורא בעולם".
לפי דבריו אין זו הלכה אלא נורמה שיש לה תפקיד חשוב - להקרין ולהרגיש כובד ראש.

לציבורים אחרים יש נורמות אחרות ודגשים אחרים (כגון ה-'כיפה סרוגה'...).

באשר לדילמה שלך. לא נראה שיש איסור על טריפולטאים ללבוש שחור לבן. אני בטוח שיש טריפולטאים חרדים שלובשים שחור לבן. עם זאת אפשר להבין שאין לך ענין לאמץ לעצמך לבוש שלא מקובל בעדה שלך.

למיטב הבנתי התאמה בין בני זוג ויצירת קשר לבנין משפחה לא יקומו או יפלו על צבע הבגד. אם הקשר ביניכם חזק, ההתאמה גדולה וחשוב לכם להקים משפחה, תמצאו פתרון או פשרה.

אבל, אפשר ששאלת הלבוש, אינה רק שאלה חיצונית, היא מבטאת פער יותר עמוק ביניכם, בנושאים מהותיים של דרך חיים והשקפת עולם. אם כך עליכם לערוך ברור מעמיק אודות הבסיס המשותף עליו יעמוד הבית הרוחני שלכם.

מכאן נותר לי לברך אתכם שתמצאו פתרון ותזכו להקים בנין איתן בישראל.

כתבות נוספות