שאל את הרב

חלומות על נפטרים

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 24/05/09 23:34 א בסיון התשסט

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב,

לפני כשנתיים סבי נפטר (מצד אבא)מיטת נשיקה ובשיבה טובה. כמה ימים לפני גילוי המצבה חלמתי על סבי שהוא רוקד מולי(הוא אהב לרקוד גם בעת זיקנה) ושמח, אך ידו השמאלית היתה כאילו משותקת. לאחר מכן ראיתי את אבי, שיבדל לחיים ארוכים, עם זקן. האנרגיות בחלום נתנו לי הרגשה שהוא לא באבל על סבא שלי אלא שהוא באבל בפעם שנייה... ואז ראיתי את עצמי, ועטלף שחור עטף את כנפיו על ידי הימנית.

כשלושה חודשים לאחר מכן, התגלתה אצל אימי מחלה חשוכת מרפא. כשלושה חודשים לאחר מכן היא נפטרה.כאילו שקיבלתי מסר שאבל נוסף הולך לרבוץ על המשפחה.

לאחר שאימי נפטרה, חלמתי עליה הרבה במהלך שנת האבל. אבל בכל החלומות אני ראיתי אותה בצורה לא טובה (חשוב לציין שבני משפחתי גם חלמו עליה אך היא נראתה טוב, יפה ומטופחת), ראיתי אותה הרבה פעמים עם קרחת, פרצוף מעוות, שינייה נפלו..ממש מעוותת.

החלומות האלו המשיכו עד לרגע שבחלום עצמו ביקשתי ממנה סליחה והיא נתנה לי את סליחתה, גם אם הרגשתי באנרגיות שלא ניתנה בלב שלם...

לאחר מכן חלמתי עליה עוד פעמיים שלושה אבל היא נראתה בסדר. עדיין קצת כעוסה עליי אבל נראתה טוב.

חשוב לציין שלא היתה פגיעה ממשית באימי, אלא חוסר הבנה. לפני שגילינו את המחלה היא התנהגה מאוד מאוז מוזר (סוג של שיגעון) ולא הבנתי מאיפה נובעת ההתנהגות הזו.

מה פשר החלומות האלה? האם יש בהן מסר? האם יש צורך בתיקון נשמה?

תשובה

שלום

הגמ' אומרת שדברי חלומות אינם מעלים ואינם מורידים. דהיינו, אין להתחשב בהם, אלא במציאות הנגלית לעינינו.
אמנם, לגדולי עולם ד' מראה בחלומות מסרים עמוקים, כמו שנאמר על נביאי ישראל 'בחלום אדבר בו', אך לא אלינו.

הגמ' אומרת, וכך פסק בשו"ע, מי שהיה לו חלום רע והוא מציק לו (וכבר אמרו שאין סיבה), הוא יכול לעשות 'הטבת חלום'. תוכל לגשת לרב הקהילה שלך או לת"ח אחר, ולבקש שיעשה לך את הטבת החלום. זהו מעמד פשוט, בו שלושה אנשים מיטיבים את חלומך המפחיד.

באם החלום מציק לך מאד, ואתה עדיין חש שזהו מסר שאתה לא בסדר, אתה יכול לצום 'תענית חלום', מעלות השחר עד צאת הכוכבים.

העיקר, ללמוד תורה בעקביות לעילוי נשמת קרוביך, ולאהוב את החיים שלנו ולקדש אותם.

כתבות נוספות