שאל את הרב

חינוך ילדים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 28/09/05 20:31 כד באלול התשסה

שאלה

הרב שלום,

אנחנו משפה דתית. בננו הבכור (יש עוד שלושה מתחתיו) בכיתה ד'. בכיתה זו מתחילים בבית ספרו להתפלל עם כיתות ה-ו. לצערנו, סבתו נהרגה בתאונה ביום השלישי לשנת הלימודים וברור שהמשפחה יצאה מאיפוס בשבועות שאחריהם. הבעיה היא שהוא מסרב להצטרף לתפילת ותולה את זה בעילות שונות (מקום, סידור וכו'). אי שיתוף הפעולה גורם למתחים איתו גם בבית וגם בבית הספר. לי יש בעיה להצטרף אליו לתפילה עקב סיום זמן התפילה - עלי להגיע לעבודה. האם יש לך רעיונות כיצד ניתן לעזור לו להשתלב בתפילה שגם בעבר לא היוותה עבורו דבר אהוב (שבתות). הילד מאוד חכם (מחונן) וללא בעיות לימודיות -לפחות עד כה.

תשובה

שלום וברכה
ראשית, אני מבקש להיות שותף בצער.
כיוון שאיני מכיר את הילד לא אוכל לומר דבר מה משמעותי ומדויק, אלא רק את הכיוון הכללי:
הטוב ביותר הוא להעצים אותו. לא לכפות עליו בכוח, אלא להציב בפניו את האתגר למצוא את הדרך בה הוא יוכל להיות שותף בתפילה עם כולם. אם הוא מעלה בעיה של מקום - לפתור אותה* של סידור - לקחת אותו לקנות וכדו'. הוא חייב להרגיש כי מה שאתם מבקשים הוא לבנות אתו ביחד את הדרך להיות שותף בתפילה, ולהקשיב קשב רב להצעות שהוא מציע.
מניסיוני למדתי כי בשעה שהילד מבין כי המטרה אינה לפתור את המתיחות בינו לבין המשפחה שבעיניו כלל אינה מוצדקת, אלא למצוא יחד עימו את הדרך הטובה ביותר לעשות את הדבר הנכון, הוא לעיתים מזומנות מציע הצעה מאוד סבירה והגיונית.

כל טוב ובהצלחה

כתבות נוספות