שאל את הרב

חילול שבת -אשמח לתשובתך המהירה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 05/08/11 02:00 ה באב התשעא

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני בתהליך חזרה בתשובה (עושה את זה באופן עצמאי). לא מזמן נסעתי לטיול מאורגן בחו"ל לשבוע והחלטתי שאיני נוסעת ביום שבת ליעד שהוגדר מראש, מכוון שהדבר היה כרוך בנסיעה באוטובוס. נשארתי עם חברתי (שלא שומרת שבת) במלון. היא הזמינה אותי לברכה שהייתה רק שלנו והייתי בספק אם מותר להיכנס או לא. אך לצערי התפתיתי, נכנסתי, ואף שחיתי! מה שכן לא התנגבתי בהתחלה אלא שמתי עליי את המגבת ונתתי לבגדים שהיו עליי להתייבש...

אני מניחה שחיללתי שבת במזיד.

אני לקחתי על עצמי לא לחזור על כך (בלי נדר)

מה גם שהכרזתי בפני רבנית אחת שאני מתחילה בשמירת שבת על מנת למצוא זיווג הגון. ניסיתי לשמור שבת בחו"ל אך מעדתי

היום אני מרגישה לא בסדר עם זה ומבקשת לדעת איך לכפר...

תשובה

בס"ד
שלום רב,

באופן פרטי עליך ודאי לעשות תשובה על התקלה.
תשובה כוללת הכרה בחטא, חרטה וקבלה לעתיד. מתוך הדברים שכתבת עולה שאת כבר עשית תשובה גדולה מאוד ואת מלאת חרטה וגם קבלה לעתיד.

עם זאת למזלך השחיה בברכה אינה חטא גדול כל כך, אמנם כיום אוסרים שחיה בברכה בשבת. זו עמדה שמתבססת בעקר על עקרון שנקרא ´עובדין דחול´ וחשש לעברות שונות שעלולת לצמוח בעקר ברחצה בים ובנהר.
https://www.kipa.co.il/ask/show/30057-מקורות-בעניין-שחייה-בשבת
עם זאת הרב פינשטין והרב גורן התירו בדוחק שחיה בברכה סגורה בשבת
http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=8698
לכן יותר מהשחיה, חמורה העובדה שהתפתית לעברו עבירה - זה הענין שאת צריכה לשפר. החוסן שלא להתפתות לעבירה נקרא ´יראת חטא´ ועליך להתחזק במידה זו.

לסיום אציין שאולי יש כאן שינוי מנטלי, בין תרבות חילונית ממנה את באה ובין תרבות דתית אליה את מצטרפת. יש הבדל משמעותי בין התחושה החילונית שבאופן טבעי משוחררת מחטא, החילוני רגיל לחיות בהרגשה שהוא בסך הכל אדם טוב והוא ´בסדר´.

לעומת זאת אדם דתי רגיל לחיות בתחושה מתמדת שהוא לא תמיד בסדר. מפעם לפעם קורה משהו שמעורר בו תחושת חטא והוא צריך להתמודד אתה ולבקש תשובה ותיקון.

כתבות נוספות