שאל את הרב

חוששת מירידה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 10/01/06 13:41 י בטבת התשסו

שאלה

אל כבוד הרב שלום!

ביקשת שאשלח את שאלתי שוב ואקבל תשובה במהירות, האמת היא שנוספו לי הרבה פרטים לשאלה.

אני בת 19,התחנכתי במוסדות דתיים מאד חזקים.למרות זאת,אני ממש מבולבלת בקשר לזהותי הדתית.אני מאד רוצה להתחזק אך איני יודעת על מה לשים דגשים ואיך לעשות זאת בפרקטיקה ולא רק לדבר...

אני מרגישה שתפילות,שמירת שבת ולבישת חצאית לא עושים אותי לדתיה,משהו בתחושה מאד חסר לי.במיוחד שכעת התחלתי ללמוד במוסד לא דתי בכלל כי אין לי ברירה,ואין לי שום חיזוקים רוחניים אלא להפך,אני רואה ושומעת תכנים לא דתיים,

אני חשה באיזשהו מקום שהעובדה שאין אבא בבית וזה שאנחנו רק בנות,מאד מפריעה לחיזוק הרוחני כי אני רואה בהרבה בתים כמה שהאבא זו דמות רוחנית מחזקת שאפשר לשאול אותו שאלות הלכתיות,מורא אב וכו.בקיצור-מה אני יכולה לעשות באופן מעשי כדי לבנות לי בסיס חזק,להתחזק למרות הסביבה בה אני נמצאת?

במיוחד חשוב לי להתחזק לפני שאני מתחילה לחשוב על להתחתן...

תשובה

שלום וברכה
המציאות אותה את מתארת היא מציאות מאוד מוכרת. החיים בדתיים מחזיקים מעמד בשעה שלומדים בבתי ספר מאוד טובים, אך בשעה שמוצאים את עצמנו מול החיים, במוסדות חילוניים שאין תמיכה, ובוודאי שללא אבא בבית, ומחפשים את העולם הרוחני בגיל יותר מבוגר שדברים שסוחפים בגיל הנעורים כבר אינם פועלים כל כך – המציאות לגמרי שונה.
מה עושים ? אני רוצה להציע לך דרך שהיא מפתיעה מעט, אולם מניסיוני היא פועלת בצורה מאוד טובה: בשעה שבא הגר לפני הלל להתגייר הציע לו הלל להתחיל את דרכו ביהדות ב"מה ששנוי עליך אל תעשה לחברך. בין שאר הדברים שנלמדים מסיפור זה הוא שלפעמים הדרך לקב"ה עוברת דווקא דרך מצוות שבין אדם לחבירו. אולי כדאי שתתחילי לחפש את עולמך הרוחני והקשר לקב"ה דרך תחום זה. פיגשי את הקב"ה דווקא בהחלטה כי למרות שאת בחברה זו את לא תאמצי את דרכי הדיבור שם, תקפידי על לשון הרע והלבנת פנים, על אמת ושקר וכדו', וכל זה לא רק מתוך תודעה אנושית ומוסרית, כי אם מתוך תודעה דתית עמוקה וקשר לריבונו של עולם שציווה עלינו לנהוג כך. לא זו בלבד אלא שחלק ממסע האמונה שלך יכלול גם את הכלל המופלא "מה ששנוי עליך אל תעשה לחברך". בדרך זו ייבנה אצלך בסיס חדש ויציב של קשר עם הקב"ה, ומשם הדרך לשבת, כשרות וצניעות היא דרך העולה מעלה מעלה בצורה מאוד מיוחדת.
זו כמובן גם דרך המכינה אותך הרבה יותר טוב לחיי זוגיות – גם בתחום הקשר בין בני זוג וגם בקשר לקדושה ששוררת בבית בו מתחילים מלמטה ועולים למעלה.

כאמור, מניסיוני למדתי שהרבה פעמים מכאן אפשר לטפס לרמות רוחניות גבוהות. ואז, כשתתעורר בך התפילה תתקשרי בה, כשתחושי עולם של צניעות בדיבור ההולך ומתקדם לעולם של צניעות בהתנהגות ולבוש תתמכרי לתחושה עמוקה זו, וכן הלאה.

כל טוב ובהצלחה גדולה

כתבות נוספות