שאל את הרב

חולצות צמודות

חדשות כיפה הרב שי פירון 29/12/01 17:01 יד בטבת התשסב

שאלה

שלום כבוד הרב, לפני כמספר ימים שאלתי אותך שאלה האם מותר לבנות ללכת עם מכנסים ברחוב, ובכן ענית לי 5 תשובות ואני מרוצה מזה תודה רבה אך אחת התשובות של הרב היתה שזה מבליט את האזורים הצנועים. רוב הבנות שיש ולא משנה אם היא דתיה או חילוניה הולכת עם חולצה צמודה אז מן הסתם גם זה אסור מבחינת ההלכה. ואני מודע למצב שכך גם בישורון בביה"ס שאותו הרב מנהל יש את הבעיה. מה ההלכה בענין זה

תודה

תשובה

ב"ה

ליאור,

ברכת ה' עלייך!

א. אכן, מסקנתך צודקת! אין לילך בחולצות צמודות. גם בהן יש קלקול צניעותי משמעותי. גם הן נכללות בכלל הדברים שמניתי אותם כלא ראויים.

ב. מה שהקשית עלי ממה שראית באולפנית ישורון, הוא קושיה נאה ורצינית אך על כגון זה נאמר: "אין למדים הלכה מן המעשה".
תמצית הדברים הם שאינני רואה שום היתר בהליכה בבגדים אלה, אבל אני לא מעוניין ליצור עימות מתמיד באולפנא מסביב לענייני הצניעות. אני בטוח שבת שהולכת בלבוש לא צנוע יודעת מה מותר ומה אסור. בעיותיה נוגעות בעיקר לתחום האמונה וההזדהות עם העולם הדתי. שאלת הצניעות היא ביטוי חיצוני לבעיה פנימית. לכן, ההתמודדות עם שאלת החולצות או המכנסיים במנותק משאלות האמוניות לא תוביל לתיקון המצב. להיפך. הם יגרמו לקיטוב, לשנאה, לתחושה של כפיה.לאוירה הטובה יש משקל גדול, בעיקר בדורנו, בבנין האמונה של הבנות.
מצד שני, צריך להיזהר שלא יווצר סחף. יש לקבוע גבולות מינימום שאותם אין עוברים. אסור שתהיה תחושה של לגיטימציה.
החוכמה היא לאזן בין שתי התכונות הללו. החכמה היא למצוא את הדרך לעסוק בעיקר, ולא בצדדים החיצוניים, ליצור אוירה של בירור פנימי ולא של חטטנות שכל מה שמניע אותה זה הרצון: "שהבנות שלנו יראו כמו שצריך". ומצד שני - לא לפרוץ את הגבולות ולא ליצור הפקרות הלכתית.
זוהי חכמת החינוך וכונו מתפללים שנזכה להצליח בה.

בברכה,

שי

כתבות נוספות