שאל את הרב

חולצה כטלית קטן

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 16:52 יח באלול התשסב

שאלה

האם מותר לתפור "חולצות ציצית". שהן פתוחות ברובן ולאפשר סגירתן על-ידי לחצניות או

לולאות וכיוצא בזה?

תשובה

כתב השולחן ערוך (או"ח י', ד') "מלבושים שהם פתוחים מן הצדדים למטה ויש להם ארבע כנפות לצד מטה ולמעלה הם סתומים, אם רובו סתום - פטור, ואם רובו פתוה - חייב". וכתב המג"א (וכן הובא בב"י משם המהרי"ק) שדין זה שהולכים אחר רוב הבגד נלמד מהמובא בשו"ע לעיל בסעיף ד' בדין טלית של בגד וכנפיה של עור שהיא חייבת בציצית (ור' עקיבא איגר בחידושיו למנחות מ, הקשה על השוואה זו והשאיר קושייתו בצ"ע) אך באמת אנו הולכים אחר עיקר הבגד כדברי הגמ' "עיקר בגד בעינן", וכאשר בגד סתום הרי עיקר הבגד סתום ולכן הוא פטור מציצית וכאשר עיקר הבגד פתוח הריהו חייב בציצית.

ולגבי מדידת רוב הפתח יש דיון בפוסקים האם מקום חלל בית הזרוע מצטרף למדידת הרוב או לא (ראה במשנב"ר י', כ"ה וכה"ח ס"ק י"ח, ושם בס"ק ה' כתב שאין עושין טלית קטן עם בתי זרוע לדעת האר"י ז"ל).

ולענין חיבורי הלולאות האם חיבור העשוי להפתח ולהסגר נחשב כחיבור או לא, במשכן היה חיבור הלולאות שעשה אותו אחד, אך מרן פסק לענין ציצית (י', ח') שאם קבעו בבגד שיש לו ארבע כנפות "אישטרינגה לעשותה כסתומה כדי לפוטרה מציצית - אינו מועיל תיקון זה", הרי ברור שרק תפירה קבועה של הבגד פוטרת אותו מציצית, אך הוסיף מרן תנאי נוסף שרוב הסתום יהיה רוב הנראה לעיניים שאם לא כן יאסר משום מראית העין.

כלומר, מראית העין היא לא רק סיבה שלא לפטור בגד מציצית אלא גם סיבה שלא לעשות בגד בצורה שיראה שהוא פטור מציצית ובזה יש השש שיאמרו הבריות שהברכה שלא כדין היתה כי לא יודעים שהבגד אכן חייב בציצית, אם כי מהמשנב"ר (ס"ק כ"ט) משמע שאינו חושש למראית העין.

ומכל מקום נראה להתיר לעשות "חולצות ציצית" הפתוחות ברובן עם לחצניות או לולאות שיראו כלפי חוץ, כדי שלא יהא מקום ל"מראית העין" שיאמר האומר כי האדם ברך ברכה לבטלה גם על בגד ציצית סתום. ואדרבה, כיון שכוונת עושי החולצות הללו לזכות את הרבים, במצוה יקרה שעליה נאמר בגמ' מנחות "שקולה מצוה זו כנגד כל המצוות כולן" ו"כל הזריז כמצוה זו זוכה ורואה פני שכינה" - כדברי הרשב"י, שילכו עם חולצות אלו בעבודתם ובלכתם בדרך והיא כסותם לעורם.


לסכום:

א. בגד שרובו סתום פטור מציצית אף שיש כנפות בתחתית הבגד.

ב. בגד שרובו פתוח - חייב בציצית.

ג. למעשה אין להחשיב את חלל השרוול כחלק מהרוב הפתוח אלא צריך רוב פתוח בלעדיו.

ד. מותר לתפור בצדי הפתחים לולאות או לחצניות וטוב שיעשה הדבר בצורה בולטת למנוע חשש "מראית העין".

ה. מצוה גדולה להזהר במצות הציצית ולזכות את הרבים לילך בטלית קטן כל היום, ולדעת חכמי הקבלה תשאר הטלית עליו גם בלילה.

כתבות נוספות