שאל את הרב

חברות או לשון הרע

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 02/10/11 13:47 ד בתשרי התשעב

שאלה

שלום הרב,

יש לי חברה, ואנחנו חברות מאוד מאוד טובות, הבעיה שבזמן האחרון שמתי לב שרוב הזמן שאנחנו נמצאות יחד נושאי השיחה הם רכילות ולשון הרע, בד"כ היא זו שמספרת ואני מקשיבה, ולפעמים זה גורם לי להביע דעה או לספר גם משהו וכך גם אני נכשלת בדיבור ולא רק בשמיעה. לקחתי על עצמי בזמן האחרון להפחית כמה שיותר בדיבור לשון הרע ורכילות, וממש קשה לי לעמוד בזה כל עוד אני בקשר עם החברה הזו, ניסיתי לדבר איתה ולהסביר לה שאני רוצה כמה שפחות לרכל ואולי נדבר על נושאים אחרים, והיא קצת נפגעה ובכלל לא הבינה, מכיוון שהיא מספרת לי דברים לא מתוך רוע חלילה, או מתוך רצון לרכל, אלא מתוך רצון לשתף ולהתייעץ, היא מספרת לי דברים שקשורים אליה, ומבחינתה זה לא דבר רע, היא טוענת שזה לא אסור כי זה לא מתוך רצון לרכל, כמו שאמרתי, אלא מתוך כוונה טובה, הבעיה היא שאומנם הכוונה שלה לא רעה, אבל א. זה גורם לי להרגיש רע שאני כ"כ הרבה שומעת רכילות וגם מרכלת בעצמי. ב. לפעמים לצערי, זה גורם לי גם להשתכנע ולחשוב דברים על אלה שדיברנו עליהם. האופציה השניה היא פשוט לנתק קשר, אבל אני לא רוצה כי היא חברה מאוד טובה שלי, והיא גם תיפגע אם אני אנתק קשר פתאום והדבר החשוב ביותר הוא שהיא תמצא מישהו אחר לספר לו את הדברים האלו (אין מצב שהיא לא תספר...), מה לעשות? לנתק קשר או להמשיך להיות אוזן קשבת לרכילויות?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

ברור שלא נחטא כדי לשמור על חברים שלנו.
אבל נתאמץ ונשתדל גם להציל את החברים שלנו מלחטוא.

יש בהחלט מקום להבין את הצורך שלה לשתף אנשים קרובים אליה בחוויות שעוברות עליה. זה טבעי ומקובל. גם חז"ל אמרו: "דאגה בלב איש ישיחנה... לאחרים".

כאן יש פתרון פשוט וקל - לא לציין פרטים.
היא יכולה לספר על: 'אחד התלמידים שלה', או 'מישהו מהעבודה', 'אחד המנהלים'... וכד'
אפשר לספר ולשתף בכל מה שעובר מבלי לציין פרטים מזהים וגם לא לרמוז על כך.

עם זאת כאשר מדובר בקבלת החלטה משמעותית או במצב שבו היא מאוד פגועה ונסערת ממשהו שעבר עליה והיא רואה בשיתוף דרך יחידה לפתור את הקשיים שלה - במקרה זה השיתוף אינו רכילות ולא לשון הרע אלא סיוע נכון וראוי לחבר במצוקה (כמובן צריך להיות אמיתיים עם עצמנו לא להשתמש בהיתר כזה ולאפשר רכילות ולשון הרע - סוף כל סוף בשמים יודעים בדיוק מה הכוונה האמיתית).

כתבות נוספות