שאל את הרב

חבוק ונישוק בין קרובי משפחה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/12/01 07:47 יא בטבת התשסב

שאלה

שמי א. ואני בת 13.5. אני בת למשפחה צרפתית, ובמנטליות של הצרפתים, נהוג לגלות חיבה לאנשי משפחה. הדבר מתבטא בנישוק ובחיבוק.

חלק ממשפחתי הינו דתי, אבל החלק האחר הוא חילוני. בכל הקשור לאיסור נגיעה או חיבה, קשה מאד להסביר להם את הנושא, ובפגישות משפחתיות, בלית ברירה- הם מושיטים יד, ומחבקים, וזה יוצר לי בעיה של איסור נגיעה.

האם עלי לנסות להסביר, או לא להושיט יד, בצורה הפגנתית. או באמת בגלל שאין ברירה , אני צריכה להמשיך לתת להם יד ולחבקם. (כי זה ענין של נימוס).

יש לי גם משפחה בצרפת אותם אני פוגשת אחת ל- 4 שנים בערך, מה לגביהם?

אצפה לתשובה בקרוב.

תשובה

שלום לך,
בנוגע לשאלתך בענין חיבוק ונישוק בתוך המשפחה.
ראשית יש לזכור שאהבה וקשר חם (כמובן, במובן הטהור מכל שמץ עריות) שקיימת בתוך המשפחה היא דבר יהודי מבורך. אם נלמד זאת מהצרפתים הגויים יש בזה צד של מה שאמרו חז"ל שיש ללמוד מהדברים המתוקנים אצל אומות העולם.
אמנם על הקשר הזה להמצא באופן גדור מכל שמץ עריות. אח ואחות יכולים וצריכים לאהוב זה את זו מאד. מותרים להם קשרים רבים שאסור שיהיו בין איש ואשה אחרים, אך לגבי חיבוק ונישוק כתב הרמב"ם: "המחבק אחת מן העריות שאין ליבו של אדם נוקפו עליהן כגון: אחותו הגדולה ואחות אימו וכיוצא בהן, אף על פי שאין שם תאוה ולא הנאה כלל, הרי זה מגונה ביותר ודבר זה אסור הוא, שאין קרבין לערוה כלל בין גדולה בין קטנה." - אם כן חיבוק ונישוק אסורים.
יוצאים מכלל זה אב בביתו ואם בבנה, שמותרים וכן מותר גם סבא וסבתא בנכדיהם.

אך כדי לשמור על הקשר החם יש להבהיר זאת בדרך חכמה. מחד להראות בצורה חדה וברורה שאינך מתפשרת, שאם לא כן ילחצו עליך כל הזמן, ומאידך לא לעשות זאת בהפגנתיות ובאופן פוגע. אפשר גם כן לשים לב ולחבק את הדודה, כשאת הדוד באותו הזמן יחבק אחיך או אביך. גם את תוכלי לומר לו שלום בחיבה מרובה, אך תסבירי בנעימות שאינך יכולה לחבק, אף על פי שאת מאד אוהבת את כל בני המשפחה. הדברים אמורים כלפי כל הקרובים ובפרט כלפי הרחוקים שבצרפת, שיש לשמור על הקשר איתם במיוחד כדי שירגישו קשר לעם היהודי ולישראל ועל ידי כך יעלו לארץ או לכל הפחות לא יתבוללו.
על ידי מחשבה תחילה ניתן למנוע הרבה מבוכות ואת רוב הבעיות ניתן לפתור בצורה טקטית ונבונה.
נא עייני בתשובה אחרת שלנו בנושא זה בכתובת:
http://www.maale.org.il/noar/q.asp?id=265

חזקי ואמצי, באהבה ובצניעות
מיכאל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות