שאל את הרב

זקן

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 26/12/12 19:33 יג בטבת התשעג

שאלה

שלום לך כבוד הרב

האם יש משמעות לאורך הזקן?

תודה רבה וכל טוב

תשובה

שלום!

על פי ההלכה אסור לגלח את הזקן בתער, אך מותר להורידו באמצעות משחה.

ההכרעה ההלכתית המקובלת היא שמותר להוריד את שערות הזקן גם ב"מספריים מעין תער".

לגבי מכונות גילוח יש בזה דעות שונות, יש מכונות כשרות ויש מכונות שאינם כשרות.

מעבר לזה: הזוהר הקדוש מדבר על י"ג תיקוני דיקנא, כלומר: צינורות שפע המסומלים בחלקי הזקן, ועל פי זה מקובלים רבים ראו חשיבות בגידול זקן. כך למשל כותב הפלא יועץ בערך "גילוח" בחריפות: " וראוי לכל ירא ה׳ שלא תגע בו יד בזקן כלל... כי גורם רעה גדולה לנפשו... ולמה לא יעשה כן כל אדם חסידות זה וכיוצא בזה?! מה טורח יש ומה חסרון כיס יש?! והדברים עתיקים ועושה פרי למעלה! [למה לא יחוש על כבוד קונו ] בדבר
שבדא מאי (שמה בכך)?! לכן כל אדם יעשה עצמו תלמיד חכם ואל יחוש למלעיגים". מסופר על הבבא סאלי שלא גדלו לו במשך שנים ארוכות שערות זקן, והיה בוכה ומתחנן הרבה על זה. וכשצמחו לו היה מקפיד מאוד להיזהר שלא יפלו, ושמר כל שערה ושערה שנפלה מזקנו.

בנוסף, הזקן מייצג מראה יהודי, ומכונה בגמרא "הדרת פנים" (שבת קנב.), ולכן החפץ חיים כתב ספר שלם לעורר על גידול זקן, והוא לא מקבל אפילו את הטענות שיש צורך להתגלח כדי למצוא שידוך.

פעם שאל בחור את הרבי מלובביץ' על גילוח, והוא שאל אותו אם כשהוא מדמיין את משה ואהרן או את רבי עקיבא הוא מדמיין אותם עם זקן, וכמובן שהתשובה היא כן. אז מילא על אהרן, כתוב בפירוש "הזקן זקן אהרן שיורד על פי מידותיו", אבל למה אנחנו מדמיינים ככה את רבי עקיבא ומשה? מוכח שהזקן הוא מראה יהודי.

(כהערה יש לציין שדווקא משה גולח לגמרי (בלשון הגמרא: "כדלעת"), שהרי כל הלויים לפני כניסתם לעבודת המשכן בהקמתו נצטוו לגלח את כל שערות גופם {בתער!, במדבר פרק ח', פסוק ז}. כך גם כתוב על רבי יוחנן שלא היתה לו הדרת פנים - כלומר זקן{בב"מ פד.}, ואולי בגלל זה ריש לקיש שראה אותו שוחה בירדן דימה אותו לאישה באומרו: שופרך לנשי {יופייך לנשים, מסופר באותו דף בגמרא}).

מסופר בתנ"ך (שמואל ב' פרק י') ששליחי דוד הלכו לנחם את מלך עמון והוא ביזה אותם בין השאר בגילוח חצי זקנם. דוד המלך אמר להם שימתינו ביריחו עד שיצמח זקנם שוב. אם רק חוסר הסימטריה הפריע - מדוע לא הציע דוד שפשוט יגלחו את החצי השני של הזקן? כנראה שהיה הדבר מבוזה באותו זמן ליהודי מכובד להסתובב מגולח (מלבי"ם שם).

עם זאת, יש מקובלים שלא גידלו זקן, וראו בדברי הזוהר משל עליון ללא קשר לזקן הפיזי. ביניהם ניתן למנות את הרמח"ל זי"ע ואת הרב החלבן שליט"א.

חשוב לדעת שיש פה גם איזה ביטוי לפי התרבות בה אתה נמצא. כך לדוגמא ברוב הישיבות הליטאיות מקובל להתגלח עד החתונה, וגידול זקן לרווק הוא מעין יוהרא. מצד שני, בישיבות חסידיות גילוח הוא מעשה לא מקובל המראה על בעיטה בעבודת ה' המקובלת. כמו כן, יש מקרים שלאשה לא נוח בבעל עם זקן ארוך, או חוזר בתשובה שגידול הזקן מרחיק את בני משפחתו ויש מקום לפעמים להתפשר בשביל שלום בית, וכל מציאות לגופה.

בכוונה לא אציג כאן את דעתי, כי אינני חושב ששייך לתת כאן הוראה גורפת בנושא שהוא מעבר להלכה יבישה, אך הצגתי את הדעות, וכל אחד יראה ויעשה לשם שמיים.

כתבות נוספות