שאל את הרב

זכות טיעון לנחש בגן עדן

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 09/07/13 21:19 ב באב התשעג

שאלה

שלום רב,

האם ניתנה זכות טיעון לנחש בגן עדן לאחר החטא של אכילת פרי עץ הדעת? כלומר, האם ניתנה לו האפשרות להסביר מדוע החטיא את האישה/שכנע אותה?

(לאדם ניתנה זכות הטיעון כשהקב"ה שאל אותו "איכה" - והרי הקב"ה וודאי ידע היכן הוא, אלא שרצה לפתוח עמו בדברים כדי שיסביר מה עשה ויטען לגרסתו....)

אם לא ניתנה לנחש האפשרות להשמיע את גרסתו (סליחה שאינני מוצאת את המילים הנכונות לתאר זאת...), מדוע לא ניתנה לו 'זכות הטיעון'?

תודה רבה,

עידית

תשובה

בס"ד
שלום רב,

את שאלתך שאל כבר רש"י, והוא הוסיף על דבריך והראה שהיתה לנחש טענה חזקה מאוד להגן על עצמו.
(רש"י בראשית ג; יד) 'כי עשית זאת' - מכאן שאין מהפכים בזכותו של מסית, שאילו שאלו למה עשית זאת, היה לו להשיב דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעין:

רש"י גם משיב לטענתך ומסביר שיש מעמד מיוחד למי שמסית (משדל אחרים לעשות עבירה).

את הנושא הזה מסביר ומפרט הרמב"ם בדיני 'מסית' 'משנה תורה' הלכות 'עבודת כוכבים' פרק ה הלכות ג - ד:
"ואין המסיח צריך התראה...
ואסור למוסת לאהוב את המסית שנאמר 'לא תאבה לו',
ולפי שנאמר בשונא 'עזוב תעזוב עמו' יכול אתה עוזב לזה תלמוד לומר 'ולא תשמע אליו',
ולפי שנאמר 'ולא תעמוד על דם רעך' יכול אי אתה עומד על דמו של זה תלמוד לומר 'ולא תחוס עינך',
ואסור למוסת ללמד עליו זכות שנאמר 'ולא תחמול',
ואם ידע לו חובה אינו רשאי לשתוק ממנה שנאמר 'ולא תכסה עליו'...

כתבות נוספות