שאל את הרב

זכויות יוצרים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/12/06 18:36 כא בכסלו התשסז

שאלה

שלום וברכה.

אנחנו בוגרות החוג לתקשורת במכללת ....

במהלך הלימודים הוטלו עלינו מטלות שונות, אחת מהן להכין קליפ. מצאנו להקה שהסכימה שנעשה לשיר שלהם קליפ ומצאנו זוג שחקנים- את המצלמה לקחנו מהלימודים- כמובן שהרי זה היה תרגיל לקורס. במהלך הכנת הקליפ הוצאנו הרבה כסף וכח כדי שהוא יצא טוב ועבדנו ימים כלילות כדי לסיים אותו.כשסיימנו לצלם ערכנו אותו במערכת העריכה של המכללה ובעזרתו של המורה. התוצר היה משביע רצון, והמורה התחיל להראות אותו לראש החוג ולראש המכללה ולנו לא הפריע הדבר. במהירות גילינו שהמכללה שהתרשמה מהקליפ התחילה להראות אותו בימי עיון של המכללה, ובימים שנועדו לגייס תרומות- כל זאת נודע לנו לא ע"י בקשת רשות להקרין את הקליפ אלא ע"י מציאת לו"ז של ימים אלו שבהם היה כתוב הקרנת הקליפ- בלי אפילו לציין שאנו אלה שעשינו את הקליפ. כל זה לא הפריע לנו במיוחד עד שגילינו שבוע שעבר שהמכללה מעוניינת למכור את הקליפ לכבלים ואת הכסף להעביר אליה- בלי לשאול אותנו ובלי להעביר לנו אפילו חלק מהכסף. כששאלנו את ראש החוג היא אמרה שזכויות היוצרים הם של המכללה- אנחנו ביקשנו שלא יעשו דבר עד שנשאל רב ונגיע להסכמה בנושא. האם אכן זכויות היוצרים הם של המכללה בגלל שהשתמשנו במצלמה ובמערכת העריכה? האם לנו אין זכות דיבור בנושא בכלל?

אשמח לתגובה מהירה

בתודה מראש

...

תשובה

שלום וברכה
באופן עקרוני, שאלות בדיני ממונות לא ניתנות להכרעה בלי לשמוע את שני הצדדים. על כן מה שאני כותב אינו פסק דין אלא מעין ייעוץ הלכתי.
ראשית, יש לבחון את הסכם הלימודים ביניכם ובין המכללה. בהרבה מקומות מראש חתומים הסטודנטים על כך שזכויות היוצרים הן של המכללה. גם אז, אם מדובר בהסדר לא הוגן לחלוטין, ובכך שלא מחזירים לכן את ההוצאות - יש מקום לדון בשאלה זו, אולם ביסוד הדברים הזכויות של המכללה.
אני מניח שהסכם כזה אינו כתוב. אם כך, זהו מצב קלאסי בו בדברי שני הצדדים יש יסודות של אמת. מחד גיסא, זה פרי עמלכן, כסף וכוח שלכן וכדו', ועל כן אין זה הוגן שייעשה עושר ולא במשפט על חשבונכן. מאידך גיסא, אכן ההפקה נעשתה במסגרת המכללה, עם ציוד שלה וכדו'.
מה שעושים פוסקים בדרך כלל במצב זה הוא פשרה. בדרך כלל הפשרה תיראה כך. אתן תקבלו פיצוי על הכסף שהוצאתן ועל העבודה הקשה. לאחר מכן, יתחלק הכסף ביניכם לבין המכללה, כאשר בשל העובדה שמעמדה הממוני של המכללה גדול יותר בהקשר זה (כי הקליפ נעשה במסגרתה ובציוד שלה) היא תקבל ¾ מהסכום ואילו אתן ¼.
כאמור, זה כיוון בלבד, ולא פסיקת הלכה.


כל טוב

כתבות נוספות