שאל את הרב

זוגיות וצניעות

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 24/05/09 12:06 א בסיון התשסט

שאלה

ידוע שאין ראוי להראות סימני חיבה לאשתו בפרהסיא.מה הדין כשהאישה לא מסכימה עם מצב זה וקורה שכן מושיטה לו יד או כל חיבה אחרת ובעלה מגיב באינסטינקט שנרתע ממנה,דבר המעליב את אשתו מאוד.וכאן אנו נתקלים בבעיה של הלבנת פנים ועוד כלפי אשתו שזה עוד יותר חמור.(ברור שרצוי להסדיר את העניין מראש ומהר ,אך מה צריך לעשות במצב הבניים עד שמקבלים תשובה מהרב)ובנוסף אשמח לדעת מה באמת עושים כשהאישה רוצה שבעלה יתייחס אליה ויראה את חיבתו אליה גם אם אנשים נמצאים סביבו, מכיוון שבעלה לוקח זאת לצד ההפוך ,משמע שהוא משתדל מאוד לא להראות סמני חיבה ולעתים מבלי משים לב גם לא מתייחס אליה כלל או אפילו בזלזול,הרצון שלא להראות חיבה כלפי אשתו בפרהסיא גורם לו לעשות את ההפך הגמור מחיבה.

בתודה והערכה רבה.אשת איש.

תשובה

שלום

מילת המפתח היא שיווי משקל.
ישנם שני ערכים חשובים ביותר- צניעות, וזוגיות בריאה.
דרכו של היצר הרע היא לשכנע את האדם שעליו להכריע לאחד הצדדים, כך שיבוא על חשבון הערך השני. להיות צנוע כך שתיפגע אשתו, או לגלות אהבה ברבים בצורה שאינה צנועה.
התורה מדריכה לקיום זוגיות אינטימית בריאה המבוססת על אהבה -'ודבק באשתו והיו לבשר אחד'.
לא רק שאין סתירה בין הערכים, אלא שהם בעצם ערך אחד.

זוגיות בריאה של אהבה ואינטימיות, אינה יכולה להיות נחלת כלל החברה הצופה. שכן 'זוגיות' כשמה כן היא, היא מחברת את בני הזוג, ואותם בלבד.
החצנה של הזוגיות (כפי שיש בתרבות המערבית) היא פגיעה בזוגיות עצמה, פגיעה בהיות הזוג 'בשר אחד' כדברי התורה.

על כן, אני מציע לדבר בנחת על הדברים, ולהגיע להחלטה משותפת 'איך אנו רוצים שתראה הזוגיות שלנו ליד אנשים'.
יש מספיק דרכים לשדר אהבה וחיבה מאחד לשניה בלי שהנוכחים האחרים ירגישו, בצורה צנועה. ואם כל אחד מבני הזוג מעט יתחשב בערך החשוב יותר לשני, אני מאמין שתמצאו את עמק השווה.

עד שהתקבלה ההחלטה הזו, אסור להלבין את פני בן\ת הזוג, וזהו איסור תורה (שלדעת רבינו יונה מוסרים עליו את הנפש). אמנם, זכותו/ה של בן הזוג לסרב לתת יד בפרהסיה, אלא שיש לעשות את זה בנעימות ולא בעימות.

לכן, ודאי שראוי שלא לגלות חיבה גלויה בין בני הזוג בפרהסיא, כך נהגו ישראל מעולם וזו דרכה של תורה.
יש לחזק את הזוגיות, להשקיע באהבה ובכל מרכיביה, כך שלא יהיה צורך לאחת/ד מבני הזוג להוכיח לעולם כולו שהוא אוהב את בן/ת זוגו.
בכל אופן, איסור הלבנת פנים תקף גם כאן, גם אם לדעת אחד מבני הזוג יש בעיה.

באם אינכם מצליחים להגיע להחלטה ששניכם שלמים איתה, בדבר סגנון הזוגיות בפרהסיה ויש מריבה בגלל זה, אני מציע ללכת לטיפול זוגי.

כל טוב

כתבות נוספות