שאל את הרב

ה' גזר - האם יקרה בכל מקרה?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 19/09/03 03:34 כב באלול התשסג

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שמואל אליהו

יש לי שאלה שאפשר לחלק אותה לשתי שאלות, אבל הבסיס די דומה (לדעתי):

1. אם ה' ח"ו גזר על מישהו שימות (שוב ח"ו), אין שום סיכוי שהוא יחיה? זה יקרה בכל מקרה ובכל מצב, גם אם ישאר בבית ולא יצא אפילו לשניה? דוג': במכתבה המפורסם של אחת החטופות באסון מעלות, שנכתב שעות ספורות לפני שנהרגה ע"י הרוצחים ימ"ש, היא כתבה להוריה: "אין לכם מה להצטער שאני ימות, כי כך ה' גזר, ואם לא הייתי נהרגת בדרך הזו, ה' כבר היה מסובב כך שהייתי נהרגת בדרך אחרת, אך לא הייתי יכולה לברוח מרצון ה'" (לא ציטוט מדוייק). השאלה היא אם המשפט הנ"ל נכון? באמת מה שה' גזר יהיה, גם אם בדרך אחרת, ואי-אפשר לברוח ממנו?

2. ואם אני עושה תשובה, זה יכול לשנות את הדין גם אם כבר נגזר עלי ח"ו משהו אחר בימים הנוראים? או במילים אחרות: אפשר לשנות אחרי יו"כ את הדין שנחתם (לטובה או ח"ו לרעה)?

תשובה

בס"ד


1. על חיזקיהו המלך מסופר בגמרא שהוא התפלל ונוספו לו עוד 15 שנים.

ובגמרא (יבמות נ.) יש מחלוקת. דעה אחת (ר' עקיבא) אומרת שבגלל החטא שלא נשא אשה קצרו לו את חייו, ובגלל שעשה תשובה - החזירו לו את מה שלקחו ממנו. הדעה השניה (חכמים) אומרת שהוסיפו לו שנים יותר ממה שהוקצב לו לפני לידתו.

עוד לימדו חכמים שאסור לעמוד תחת קיר נטוי כי אז בודקים את דינו ויכול להיות שימצא חייב בדין

מכאן למדים כי ישנה אפשרות שאדם יחיה פחות ממה שנגזר עליו בתחילה בגלל חטאים או בגלל שהוא סיכן את עצמו והכניס את עצמו למצב סכנה.

לכן, יש חובת השתדלות על האדם לא לעמוד במקום סכנה ולא לעבור מתחת קיר נטוי כי "השטן מקטרג בשעת סכנה".


2. גם בעניין זה יש מחלוקת בין חכמים והעובדה שאנחנו מתפללים בכל יום מלמדת שאנחנו סוברים כמו הדעה שיש אפשרות לאדם לשנות דין אפילו אחרי שהוא נגזר.

בברכה לבשורות טובות!

כתבות נוספות