שאל את הרב

התעמלות במכנסיים

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 17/02/13 01:01 ז באדר התשעג

שאלה

שלום רב,

אני מתעמלת כשנה במכון כושר לנשים. בתחילה ניסיתי להתעמל בחצאית ארוכה אך זה היה די מסורבל, והחלטתי לוותר עליה. כך שתקופה די ארוכה התעמלתי בחולצת טריקו ומכנס ארוך. עד שראיתי בחורה דתיה אחרת מתעמלת בחצאית קצרה עם מכנס מתחת ומצליחה להתעמל מאוד יפה. החלטתי לנסות להתעמל גם כן בחצאית קצרה ומתרחבת עם מכנס מתחת, וגיליתי שזה אכן אפשרי. אך דא עקא, רוב הבנות שאני מתעמלת איתן לא דתיות והן די ירדו עליי כסאח בטענות של: 'כבר ראינו אותך במכנסיים, וכולנו כאן בנות ומה העניין בכלל עם הצניעות הזאת?'

ת'אמת לא ידעתי מה לענות להן, חוץ מ: 'זה עניין של הרגשה. יכול להיות שבאמת מותר לי להתעמל איתכן במכנסיים, אבל אני מרגישה שכמו שאני לא אוותר על כיסוי הראש המלא שלי (כי אני נשואה) רק בגלל שאני מתעמלת, כך לא שייך שאוותר על החצאית'.

וסוף סוף לשאלה שלי: האם באמת להלכה אני אמורה להקפיד על כל גדרי הצניעות אם אני מתעמלת רק עם נשים, ואין שום חשש שגבר ייכנס באמצע? האם הייתי יכולה להתעמל במכנס וגופיה כמו יתר הנשים החילוניות שם, מבחינה הלכתית?

אני גם נזכרת כל הזמן בסיפור על אותה צדיקה (לא שאני בכלל מתיימרת להיות אחת) שזכתה שכל בניה יגדלו להיות כוהנים גדולים כי קירות ביתה לא ראו את שערות ראשה, ונראה לי שלהלכה לא יפסקו שאישה לא יכולה ללכת גלויית ראש בביתה מצד דיני צניעות, אלא מצד ההשפעה הרוחנית שיכול להיות לעניין על בני ביתה...

או בעוד עניין, שאומר שאישה שמקפידה ששערות ראשה לא ייראו, תזכה שבניה יהיו חשובים... כך שיש שכר ל"צניעות יתר"... ומשתלם להגזים בעניין הזה, או שאין בכלל אפשרות להגזים בצניעות...?

תודה,

אפרת

תשובה

שלום לך!

שמחתי לקרוא מה שכתבת. את מבטאת תחושות בריאות וטובות.

בעניין הצניעות, כל עוד אין בעיה של כפייתיות אובססיבית, אלא הכל בא מתוך הרגשה בריאה - קדוש יאמר.

בתחילת השולחן-ערוך (סימן ב´) הוא מביא הנהגות בענייני צניעות (בין לגברים ובין לנשים), וכך הוא כותב:

סעיף א
לא ילבש חלוקו מיושב אלא יקח חלוקו ויכניס בו (ראשו) וזרועותיו בעודנו שוכב, ונמצא כשיקום שהוא מכוסה.

סעיף ב
אל יאמר: הנני בחדרי חדרים מי רואני, כי הקב"ה מלא כל הארץ כבודו (ישעיה ו, ג).

אמנם מצד הדין אין לאשה עבירה על הלכות צניעות במקום שאין שם גברים, בפרט אחרי שהגוף כבר מכוסה במכנסיים, ומי שלא רוצה לשים חצאית היא בסדר גמור.

אבל כאמור, יש עניין של כבוד לגוף הדורשת כיסוי והקפדה, אפילו לבדו ואפילו בחדרי חדרים, ומזה נלמד לענייננו שאם נוח וטוב לך לשים שם חצאית ואת מרגישה שזה נכון לך מבחינת צניעות - יש בזה עניין בשבילך (אבל אין להעיר לאחרות, זו רק מידת חסידות שתלוייה בהרגשה, כמו שכתבת).

למעשה טוב הדבר שעשית כהרגשתך הבריאה ללבוש צנוע יותר, וההסבר שהסברת לחברותיך אמיתי ונכון.

עלי והצליחי!

כתבות נוספות