שאל את הרב

התנהגות חברתית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/12/10 23:37 יט בטבת התשעא

שאלה

תודה לרב על התשובה הקודמת והאמפטית.

ממה שהרב אומר - חברות לא תיפסק אלא אם זה המעשה ממש קיצוני. אבל...זה לא פייר, אני מכיר אישית ילדים שנפגעים הרבה מהתנהגות לא נאותה של אחרים - ואף אחד לא מעיר לפוגע, ולהיפך - הוא ממשיך ליהנות ממעמד חברתי גבוה. אז מה אם זה מורכב? איך אפשר לשתוק על ילד שמקלל? האם להמשיך להיות חבר של ילד כזה? זה הרי חיסרון משמעותי {למרות שזה לא שוד בנק}.

תודה רבה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אתה צודק!

יותר מכך - דוקא בגלל שהילד הפוגע נהנה ממעמד חברתי גבוהה הוא מרשה לעצמו להמשיך לפגוע ולא עולה בדעתו לשנות את דרכו הרעה.
כאן אנחנו עוברים לדבר על 'חברה' - מהי חברה טובה ומהי חברה רעה. לכל חברה יש כללים סמויים מה מותר ומה אסור, מה מקובל ומה לא.
יש חברות - כמו זו שאתה מתאר - שקללות לא נחשבות מעשה רע, לכן מי שמקלל לא נתפס כמישהו שלילי.
יש חברות עוד יותר גרועות, שם אפילו אלימות לא נחשב מעשה רע, אדרבא מי שמכה יותר נחשב יותר גיבור, כולם מעריצים אותו...

אבל יש גם חברות שבהם קללות נתפסות כדבר מגונה - שם ילדים שרוצים 'להחשב' בחברה - יזהרו לא לקלל.

כאן נשאלת השאלה הגדולה: כיצד יוצרים שינוי בחברה, כיצד מקדמים את הנורמות של החברה - כיצד מרגילים את כל הילדים לחשוב ולהרגיש שקללה זה משהו מכוער והם לא רוצים אצלם דבר כזה?

התשובה נמצאת במושג 'מנהיגות' - מי נחשב כדמות קובעת בחברה - במקרה הטוב זה יכול להיות מורה או מדריך, דמות כזאת יכולה לקדם את החברה. אבל יש חברות שהמנהיג הוא אחד הנערים, ואז המצב מסובך - מפני שהדברים תלויים באופיו ומעלותיו (או חסרונותיו) של הנער המנהיג.

עם זאת אנשים מבוגרים יכולים להשפיע על המנהיג ובכך להשפיע על כל החבורה. לכן לא צריך להתיאש - צריך להכיר את החבורה, לזהות את הדרך להשפיע עליה לטובה - ולנסות לפעול ולהשפיע.

כתבות נוספות