שאל את הרב

התנדבות ביד שרה

חדשות כיפה הרב שי פירון 05/09/02 00:43 כח באלול התשסב

שאלה

שלום וברכה!

אני כרגע בשירות לאומי ורציתי לשאול בעניין שקרה לפני שנתיים.

בכיתה יא' כחלק מפרוייקט החלטנו שלקראת חג הפסח נערוך אסיפת מזון לנזקקים בחנויות מכולת מוכרות ובסופרים למיניהם. רוב האנשים תרמו מצרכים ומעטים נתנו כסף. אני הייתי אחראית על ארגון המצרכים שאספנו עד ליום שבו יבואו לקחת אותם אחרים מ"יד שרה". כשסיימו הבנות לאסוף את המצרכים בחנויות הן היו צריכות כסף בכדי להביא את המצרכים לביתי. בשל תקלה אצל אדם שהיה אמור להביאם לביתי נאלצנו להסתדר בכוחות עצמינו ולחשוב כיצד להעביר את המצרכים לביתי. בגלל שאני הייתי האחראית נאלצתי להפריש מהכסף שתרמו האנשים לנזקקים, ולתת אותו לבנות כדי שיעבירו באמצעות מוניות את המצרכים לביתי. אף בת לא הייתה מצויידת במספיק כסף כדי לשלם למונית ולא הצלחנו ליצור קשר עם האחראי על הפרוייקט לכן החלטתי להפריש מהכסף ולשלם למוניות.

העניין נשכח ורק לאחרונה נזכרתי בכך וחשבתי לעצמי שזה בעצם גזל!! או שמא היה מותר להשתמש בכסף כי זה לאותה מטרה להעביר את המצרכים לביתי לזמן מועט. הייתי רוצה לדעת כיצד עליי לנהוג. האם אני צריכה להחזיר את הכסף מכספי ולמי ? ואם אכן אצטרך להחזיר את הכסף האם אוכל לתת אותו לכל עני שאפגוש.

כיוון שאני נמצאת כעת בשנת השירות אין לי ממש קשר עם אותן בנות שלהן נתתי את הכסף למוניות.

ואין לי ממש זמן להגיע ליד שרה בגלל השירות שמחוץ לעיר בה אני גרה.

אני עצמי לא התשמשתי בכסף. רק הבנות (כמובן באחריותי). הייתי רוצה כמה שיותר מהר לפתור את העניין שהרי גזל הוא עניין חמור.

בברכת שנה טובה.

תשובה

ב"ה


מי שתורם כסף לעניים דרך ארגונים גדולים, יודע שחלק קטן מהכסף נועד גם למטרות ארגוניות ולכן אין כאן איסור זל. ואם את חשה שמצפונך מייסרך, תרמי כסף לצדקה במקומך.


יישר כח
ובהצלחה,


בברכה,

שי

כתבות נוספות