שאל את הרב

התלהבות מחודשת לאחר חזרה בתשובה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/07/13 14:50 יט באב התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב.

הנני צעיר דתי שעד לא מזמן חזר פעם שנייה בתשובה, זאת אומרת הייתי דתי מאז ומעולם אך המון חטאים במרוצת החיים גרמו לי לפני כחודשיים-שלוש לרצות להרגיש "לחיות" עוד פעם שהרי מגשמיות לא חיים והבנתי זאת בדרך הקשה.

בתחילת חזרתי לה' (במשך כחודש חודשיים) הרגשתי עשייה נפלאה, ממש פשוט חשק שברגע שאני רואה מצווה אני משתדל לקיים אותה וכל החלטה שלי הייתה החלטה שמיד הייתי עושה. ככה התעלתי על עצמי והמשכתי הלאה ואז פתאום הרגשתי מין חשק גדול של עשייה תמידית, ללמוד ולתקן ולעשות ועוד הרגשתי שאני רק בהתחלה של זה..

ניסיתי לנתק כל קשריי עם חבריי ולשמור על קשרים נצרכים, כמובן גם בעיה עם ידידות שהייתי צריך לעמוד בניסיונות קצת יותר גדולים וברוך ה' הצלחתי אני ממעט יותר ויותר בכל שיחה עם ידידה כלשהיא ואפילו לא חושק בכך - רק מפני דרך ארץ.

אפילו עכשיו אני נזכר ששאלתי את הרב בעצמו באמצע תהליכי - https://www.kipa.co.il/ask/personal.asp?id=290798

תשובה

בס"ד
שלום רב,

בהתחלה אתה כותב: "...במרוצת החיים גרמו לי לפני כחודשיים-שלוש לרצות להרגיש "לחיות" עוד פעם..."
בהמשך כתבת: "ניסיתי לנתק כל קשריי עם חבריי ולשמור על קשרים נצרכים..."

מתוך דבריך אפשר לזהות את שורש הבעיה שלך:
אתה מצייר לעצמך תמונה שלחיות באפן מלא ותוסס - זה ענין חומרי ששיך לחטאים. וללכת בדרך של תורה ומצוות פרושו להתנתק מ-'החיים'.
לכן כשאתה רוצה להתחזק, אתה מרסן ובולם את כוחות החיים שלך - כתוצאה מכך אתה מגיע לרפיון ואדישות שמתבטאים בחוסר התלהבות מקיום המצוות. אתה כותב שחסר לך 'רצון חזק', לא פלא שהוא חסר לך, מפני שאתה בעצמך מדכא את הרצון שלך.

הטעות שלך, שאתה מזהה חיים-תוססים ושמחה-עם-חברים כחיים של חטא וקלקול. זו הטעות.
התורה לא דורשת מאתנו להפסיק לחיות אלא לחיות על פי דרכה - על פי דרך תורה.
התורה לא מכוונת אדם להסתלק מחברים, מעשיה ומשמחת חיים - התורה מכוונת אותנו לכך שיהיו לנו חיים מלאים ועשירים בתוך דרך של קיום מצוות ומעשים טובים.
אתה צריך לחפש מקומות בהם יש עשיה והתלהבות גדולה ביחד עם שמירת תורה וקיום מצוות. לא לדכא את הרצון שלך לחיים ולעשיה - אלא להלהיב אותו תוך כדי הפנייתו לחיים ועשיה בתוך מציאות שמתאימה להתחזקות שלך, בתוך דברים שמתאימים לתורה ומצוות.
אתה יכול למשל, להתנדב באחד ממפעלי החסד הרבים שיש בארץ - אריזת מזון לנצרכים, טיפול בחולים וקשישים, עבודה עם ילדים ונוער...
אתה צריך להקשיב ללב שלך ולהרגיש ממה הוא יתלהב, במה אתה תרגיש שמחת חיים ולשם לקחת את עצמך: כמובן בדברים של כשרים וראויים להתחזקות שלך.

גם הלימוד שלך - לא צריך להיות לבד בבית אלא ביחד עם חברים - למצוא מקום בו יש שעורים או למצוא חברותא וללמוד אתו בבית מדרש וכד'
חשוב מאוד שיהיו לך הרבה חברים ותהיה בקשר טוב אתם - כמובן חברים ששואפים כמוך לגדול ולהתחזק בקדושה.

בהצלחה!

כתבות נוספות