שאל את הרב

השתלת איברים ויחס לרפואה כללית

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 08/01/02 09:59 כד בטבת התשסב

שאלה

מהי דעת הרב בנושא השתלות האיברים, גם לפני וגם אחרי המות (בעד, נגד ונימוקיו)?

תשובה

בס"ד

בודאי שזה חשוב וחיוני ומצווה גדולה שבגדולות להציל חיים שהיא כוללת כל מצוות שבתורה.
אפילו כהן גדול שהולך לעבוד עבודת הקודש ביום כיפור בבית המקדש - אם הוא יהיה גם רופא מנתח מומחה ויגידו לו: "בא תעשה כעת ניתוח דחוף של הצלת חיים כי אין אחר שיעשה זאת במקומך" - כל העבודה בבית המקדש תדחה או תתבטל בפני המשימה הזאת של הצלת חיים.

הבעיה היא שבשם "הצלת חיים" לפעמים לוקחים חיים של מישהו אחר לפני שהוא מת. לפעמים כי אין לו סיכוי להמשיך לחיות, לפעמים כי אין לו סיכוי לחיות "טוב", לפעמים מצטרף לזה הענין שהרופא רוצה פירסום, קשה להאמין שיש דבר כזה, אבל כבר פורסם ברבים על מיעוט של מיעוט כזה.

הערכים של הרפואה בימינו לא כל כך מתאימים לערכים של אלוקים וזו בעיה לשתף איתם פעולה.
למשל להפסיק חיים של בן אדם כי לא נח לו. הם קוראים לזה בשמות מיופים למינהם ניתוק ממכשירים וכד' ואנחנו קוראים לזה "רצח" אע"פ שהם קוראים לזה "מתוך רחמים", לנו בכלל לא ברור אם זה רחמים על החולה או על בני משפחתו שאיןלהם כוח לטפל בו. ברור לחלוטין שיש מקרים שזו בקשה של החולה, וגם זה לא מקובל עלינו כי אסור לאדם להתאבד. אבל אם זה יהפך לנורמה זה יביא הרבה מקרים של הפסקת חיים בגלל שזה קשה למשפחה, גם חולה יבקש בגלל שלמשפחה קשה לטפל בו כי היא רוצה לנסוע לחו"ל. למשל.

עד שהרופאים יבינו שיש ערכים אחרים של אנשים אחרים וצריך לעבוד איתם בשיתוף פעולה ולא מתוך דורסנות. יהי קשה לשתף פעולה.
היום בשם הרפואה והצלת חיים יש רופאים שדורסים כל מחשבה אחרת עד כדי כך שאינם מסכימים שישב רופא מומחה נציג הרבנות בועדה שתקבע את רגע המוות. למרות שכבר סוכמו העקרונות שין הרבנות לבין עולם הרפואה.
שנים על שנים הם מתעקשים על כך. למה?

כתבות נוספות