שאל את הרב

השגת פשרות בדת

חדשות כיפה הרב שי פירון 03/05/02 00:52 כא באייר התשסב

שאלה

כבוד הרב

שאלתי אותך לגבי בחור שאני יוצאת איתו כבר כמעט שלושה חודשים. שאלתי אם אני יכולה לרדת קצת בדת ולהשיג איתו פשרות בדת על מנת להחליט החלטות יחד. ענית לי שזה תלוי במה מתפשרים ושאני צריכה לשמור על קיום המצוות שלי. רציתי לשאול- אם הבחור אומר לי שהוא רוצה לעלות אבל הוא לא מסוגל לעשות את זה בבת אחת והוא רוצה לאט לאט לעלות ולטפס כך שנתחיל בקיום ההלכות אך לא מייד נקיים הכל. האם זה בסדר?

למשל- בטהרת המשפחה הוא אומר שיהיה לו ממש קשה לקיים את כל ההלכות של המרחק בזמן האיסור ולכן הוא אמר שהוא יתחיל לאט לאט אך לא מבטיח שישימור הכל מההתחלה.

האם זה בסדר שאני כאילו יורדת בשבילו על מנת להעלות אותו?

תשובה

ב"ה

שלום לך!


תשובתי הקודמת היתה תשובה עקרונית. רציתי להביא לידי ביטוי את התפיסה שאין אומרים לאדם חטוא כדי שיזכה חברך. תורה איננה סחורה הנצרכת בשוק כשכל אחד בודק מה המחיר של כל הלכה ועל מה אפשר וראוי ורצוי לוותר. יש כאן מערכת אחת, תמימה, שהיא זו המביאה לידי ביטוי את דבקותנו בקב"ה.

אולם, ברמה המעשית, יש לבחון את הדברים בכובד ראש ובשיקול דעת. דווקא ענייני טהרת המשפחה מורכבים ולא פשוטים. כאן חלק גדול מההלכות אינן תוצאה של החמרה סתמית אלא הכרות מעמיקה עם נפש האדם וצרכיו. כאשר אדם לא מפנים את עומק החיים הרוחניים ומשמעותם, הרי שלהלכות אלה משקל גדול ומשמעותי יותר בחיים. כשלון עלול להוביל לאיסור דאורייתא. ניתן לומר, באופן פרדוכסאלי, שככל שהאדם ירא שמיים ומקפיד יותר על שמירת ההלכה, כך גם היכולת שלו להקל בהלכה גדלה וככל שלאדם לא ברורה ההלכה ומשמעותה - עליו להקפיד יותר על כל ההלכות, לכלליהן ולפטיהן.

לכן, אני מציע לך לנסות ולהמשיך לעמול על הסכמה עקרונית להתחיל ולנסות לשמור תורה ומצוות במלואן ורק מתוך הלימוד המשותף וההעמקה ביסוד התורה, ניתן לנסות ולמצוא את שביל הזהב המשותף לבנייתו של בית כשר הגון וטהור.


בברכה


שי

כתבות נוספות