שאל את הרב

הרהור ועבירות בדיני צניעות

חדשות כיפה הרב דוד סתיו 26/03/02 09:27 יג בניסן התשסב

שאלה

אני שאלתי אותך את השאלה על אוננות לבנות בשם וב אימייל בדוי, לא רציתי שתענה לאימייל מוטעה אז הנה שלי.

השאלה היא האם יש הבדל בין בנים לבנות בהקשר של אוננות, מה המשקל של איסור הרהור מול איסור הוצאת זרע.

נראה לי שהתיסכולים הפסיכולוגיים שסביב איסור זה גרועים בהרבה מהעבירה עצמה, וגם במישור הרוחני - ההתמודדות הזו גורמת לתיסכול שמביא להסרת המישקל הראוי בשאר המצוות שלא בצדק, מה דעתך?

תשובה

באופן עקרוני וודאי שקיים הבדל בין איסור ההרהור של בן לאיסור ההרהור של בת. באיסור ההרהור של בן ישנה תופעת לואי של הוצאת ז"ל שחומרתו היא לחלק מהפוסקים דאוריתא ולחלק מדרבנן. בעוד שלהרהור עבירה של בת אין תוצאות שכאלו. יחד עם זאת הרהור על עבירה אסור מצד עצמו "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" ואנו יודעים שהרהורי עבירה קשים מעבירה, אשר על כן מנקודת מבט זו עצם ההרהור עצמו יש בו טעם נפגם בלי קשר לתוצאות. אך תוצאות הלואי הם שגורמות לכך שלבן ישנם איסורים נוספים שגורמים לכך שעליו לשמור מרחק גדול יותר מפעולות שעלולות להביא אותו לידי הרהור.
לגבי התסכולים הפסיכולוגים, אין ספק ששאלות ההתמודדות עם הנושא מחייבת חשיבה עמוקה. הרבי מקוצק אמר שהוא מבקש מתלמידיו שלא יעשו עבירות לא בגלל שאין להם יצר הרע לעשות עבירות, אלא מכיוון שאין להם זמן לעשות עבירות. נראה שהעיסוק בנושא הזה גורר אחריו בעיות מיותרות לכן רצוי שאדם ימלא את חייו בתכנים חיוביים: לעשות צדקה, חסד, לימוד, עשיית טוב לו ולזולתו וממילא כשאדם עסוק בדברים חיוביים מחשבות אחרות לא תיכנסנה אליו.
בברכה,
הרב דוד סתיו

כתבות נוספות