שאל את הרב

הצלת נכרי בשבת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 10/03/02 14:20 כו באדר התשסב

שאלה

כבוד הרב

יש לי שאלה לגבי פיקוח נפש

ידוע שפיקוח נפש דוחה שבת אבל מדובר בפיקוח נפש של יהודי ואם קיים מצב שגוי בסכנת חיים לא נחלל עליו את השבת (נכון שאולי יחללו שבת אם זה יכול לגרום לחילול ה' שמסכן יהודים אבל אני מדבר על העקרון)

דבר זה מאד לא נתפס בעיני אני יודע את התשובה של מוסר אלוקי לעומת מוסר אנושי אבל אני לא כל כך מחזיק ממנה אני רואה במוסר דבר אבסולוטי ואם יש מחלוקת בין מוסר אנושי לאלוקי זה מחוסר הבנה של האנושי את המוסר היותר גדול (כמו לרחם על אכזרים שזה מוסרי לכאורה)

אבל במקרה של הצלת חיים לעומת חיי אדם זה לא ממש נתפס בעיני וזה מקשה עלי לראות את היהדות כדת המוסרית שהיא מתיימרת להיות ומתוך כך גם מקשה על האמונה באמיתותה

יום טוב

תשובה

המציאות שהקב"ה זימן לנו שיש "משום דרכי שלום" כזה שמחייב או מתיר חילול שבת לצרוך הצלת חיי נכרי. הלכה זו היא הלכה שאין עליה עוררין וכולם מסכימים עימה.
הדבר הזה הוא אמנם סיבה חיצונית ומקרית. אבל אני מאמין שאין מקרים בעולם. ואולי יש לזה סיבה. אני יכול להניח שזה הכנה למצב אחר שבו העולם יתעלה, ואסביר את דברי.
כולנו יודעים שלעתיד לבוא כולנו נתעלה מדרגה אחר מדרגה. בני ישראל יעלו למדרגת כהנים "ממלכת כהנים" וגם אומות העולם יתעלו למדרגת ישראל או חסידי אומות העולם וכד'. זה לא אומר שההלכה תשתנה. המציאות תשתנה. בנתים, כשלב מכין, זימן לנו הקב"ה את המציאות הזו ש"מתירה" לנו לטפל בהם משום דרכי שלום.
ואל תשאל אותי ממה שהיה בעבר, כיון שאיננו מכירים את המציאות של פעם, את גסות אומות העולם ואת ההשפעה הרעה שהיתה יכולה להיות בהצלת נכרי.
זכור נא את ההתנהגות שלהם במצבים שונים בהיסטוריה תרבות אנשים חטאים, זכור את סדום ועמורה. זכור את הנהגות הכנענים שהיו מקיימים חיי אישות עם נפטרים. זכור את הנהגות מלכי כנען שהיו כורתים אברים, מנקרים עינים, שורפים את ילדיהם, וכל זה בתור תרבות שלטת שזה דרכה וזו הנורמה החברתית ולכך מחנכים את הנוער. זו מציאות שלפעמים היא יותר גרועה מהתנהגות של חיות על ארבע.
זו היתה תרבות שהיתה מבוססת על ציד, ציד אדם, הרג, ודו-קרב. ומי יודע האם הצלה של נכרי אחד לא גוררת בעקבותיה רצח של חפים מפשע אחרים.
איני יודע אם זו הסיבה של התורה – אבל זה יותר מובן אם מדברים על ימי קדם.

כתבות נוספות