שאל את הרב

הפוליטיקה הפכה לזנות-הסכם מופז

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 08/05/12 19:25 טז באייר התשעב

שאלה

כבוד הרב,

עכשיו שהפוליטיקה הפכה לגמרי לזנות עם הסכם מופז-ביבי, מה הרב מייעץ למפלגות הדתיות לעשות?

להכנס לקואליציה עם כאלה רמאים?

עצה מהתורה מהרב בבקשה

תשובה

שלום

א.הלכתית, מוסרית וחוקית אין שום בעיה עם ההסכם לממשלת אחדות בין מי שהיו יריבים עד לא מכבר. לפיכך אין שום בעיה הלכתית או מוסרית בהצטרפות לקואליציה זו. ודוד מלכנו הכיר את יואב בן צרויה שר הצבא היטב, ועל אף המחלוקת החריפה ביניהם בנושא אבנר ונושא אבשלום ועוד, ידע לשתף עימו פעולה למרות הביקורת למען הכלל.
כך דרכה של פוליטיקה, ועל דעת כן האזרחים ממשיכים בסגנון הדמוקרטי של הכנסת ואין בזה גניבת דעת או שקר כלל. יש אינטרסים, אידיאולוגיה, וזה בסדר ולכתחילה, ובלבד שהערכים גוברים על השאר ואין הוכחה שזה להיפך.

ב.כבוד ראש הממשלה איננו ´ביבי´ בשבילך. הוא אדם שבחר בו ד´ בהנהגתו הנסתרת להנהיג את כלל ישראל, ובגלוי נבחר ע"י רוב האומה. מעתה קרא לו כבוד רה"מ.

ג.אינני מבין דבר במהלכי פוליטיקה ספציפית, ולכן עצתי תהיה ככל עצה של כל אדם.
התורה מדריכה את הפרט והמדינה בעניינים כולם, אך הותירה לשלטון להתנהל כרצונו בגבולות הגזרה הרחבים של מוסר והלכה. את הגבולות לא עברו כלל, ובהחלטות הפוליטיות גופן אינני מבין גדול. יש לרומם את האומה בתורה ואמונת עתנו, עת הגאולה, וממילא הנציגים ימשיכו לפעול נכון.

ד.מצינו בדברי התנ"ך ובחז"ל הרבה מקרים בהם אדם שינה את עמדתו, לפעמים תוך כדי דיבור ואף נשתבח בכך, ואפילו נביא ד´ ישעיה שניבא לחזקיה על מותו ולאחר רגע שב ממפתן הדלך לבשר על שינוי הגזירה בשל שינוי עמדת חזקיה. העולם צריך להכיל שינויים לכתחילה, הן פוליטית הן אנושית. אדם יכול לחשוב בבוקר שחברו משקר, ובלילה להבין שטעה, או להבין שלמרות היותו משקר, יש ערך גדול לחבור אליו למען מימוש אידיאל מסויים. ואמת מארץ תצמח, לאט ובנחת.

כל טוב

כתבות נוספות