שאל את הרב

הערה והארה

חדשות כיפה הרב שי פירון 08/02/02 06:48 כו בשבט התשסב

שאלה

בס"ד

רציתי לעמוד על בעיה שאני בטוח שגם רבים כמוני ראו אותה.

במחילה מכבוד הרבנים הרב שי פירון והרב שמואל אליהו.

למרות הבקשה להמנע משאילת שאלה זהה מספר רבנים עומדת כאן במרכז השו"ת תופעה זועקת!!!

אני מדבר על גישתן השונה של הרבנים הרב שי והרב אליהו, ובעיקר בכל השאלות הנוגעות לבנ"ע צניעות, צ-בינו לבינה וכיוצ"ב... מכמה בחינות:

א.נראה לעין שהרב שי יותר מעורה במצ"ב בנ"ע כיום ובסניפי התנועה.

ב.נראה לעין שהרב שי נוקט שיטה יותר מקילה לעומת הרב אליהו ואני לא בטוח שזה רק בגלל המעורות של הרב (במחילה על השגתי הדלה) אלא זה ענין גם של גישה בהלכה...

ג.ואני לא מדבר רק על דברים בולטים לעין כגון השאלה של השיער הפזור לשני הרבנים (אגב אני הגבתי לפני התשובה של הרב אליהו) אלא גם בכלל בכל מיני שאלות בנוגע להלכה לדוג' השאלה של החניכה לגבי איך להתרחק ממצב של חברות לעומת התשובות של הרב שי בד"כ

ושוב במחילה מכבודכם כבוד הרבנים

לעניות עניות דעתי יש למנות רב אחד שיהיה מקובל על שני הרבנים לעיל ויהיה פוסק אחד בענין שיהיה גם מעורה וגם מחמיר קצת

במחילה וסליחה מראש

הייתי חייב להביע את מחאתי כדי למנוע טעויות

בתקווה לתשובה מהירה וכנה

ארבל

תשובה

ב"ה

ארבל היקר,


כמה עומק יש בציווי "עשה לך רב". כמה עומק יש בהבנה שדברי תורה נתנו מרועה אחד, קבועים כמסמרות, אך בה בעת, שיקולים נובספים מנחים את פוסק ההלכה בבואו להדריך הלכה למעשה כיצד ובאיזה דרך לנהוג.
אנו זוכים להורות הלכה לאנשים, לא לרובוטים או מחשבים שאינם מסוגלים לקרוא שתי תשובות ולקבל עליהם רב שיסייע להם בחייהם הלכה למעשה.

כל היצירה התלמודית בנויה על שמאי והלל על בית שמאי ובית הלל. מדוע לפרסם בש"ס את דעות שניהם? שיכריעו מי צודק ודי!
וכי לשמאי והלל לא היו גישות שונות לחיים?
כך ביחס לכל המחלוקות הגדולות שהן פאר היצירה היהודית לדורותיה.
צריך להפסיק עם המחשבה הרדודה, עם הדרישה שלא מותירה מקום לחירות האישית ומאתגרת את הלומד. גישה המכריחה לעצב משנת חיים סדורה וברורה.

חברי וידידי, הרה"ג שמואל אליהו הוא רב גדול, בנם של קדושים. חלילה לך לומר על רב חשוב שאינו מעורה בחיים. הרב הנ"ל הוא רב של עיר ועומד בראש מעלה ועוד ועוד.

נכון, אנו מתייחסים לחלק מהנושאים אחרת. אבל, זה חלק מהעושר.

אלו ואלו דברי אלוקים, הנח לזה וגם מזה אל תנח ידיך, ויהיו דברי התורה האלו ערבים לאחד, איש כפי סגנונו וצרכיו הרוחניים.
לאור קריאת התשובות השונות, תידע למי להפנות את שאלותיך.

מה גם, שאילו היית מדקדק בקריאת התשובות היית רואה שבהלכה למעשה שתי התשובות עונות אותה תשובה, שהרי גם אני בתשובתי עניתי שההלכה היא למנהגנו.
האם מנהג הסניף בכפר סבא, האם מנהג הציבור בכ"ס או רעננה או חיפה או אלקנה שונה ממה שכתבתי? שמא לא ידעתי שבכ"ס מנהג המקום הוא שהרווקות הולכות בשיער אסוף?....

וביחס לרמיזתך, אינני רואה בפסיקה מקילה חולשה. לא אני. חכמים קבעו ש: "כח דהיתרא עדיף" ושאין גוזרים גזירה אא"כ הציבור יכול לעמוד בה.
מטרתה של הפסיקה היא לעורר את כולנו להתקדם ולהחשף לאור הגדול של חיי תורה ועבודה.

אינני רוצה להחריף את התייחסותי ביחס לצורך להחמיר דווקא בהלכות צניעות.
אני שלם עם החברה שבתוכה אני חי, יודע שאנו בתהליך חיובי שיוביל את כולנו ליותר אהבת תורה ויראת שמיים ומקווה שאיהוב התורה יהיה חלק משמעותי בבניין התורה לדורות ולא הרחקה או דחיה של חלקים מתוכנו.

בברכה,

שי

כתבות נוספות