שאל את הרב

העונש של אדם וחווה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 12/07/12 09:14 כב בתמוז התשעב

שאלה

שלום רב,

יש לי חברה מדהימה וחכמה, שיוצא לי רבות לשוחח ולדון איתה על עיניני דת ואמונה. לפני כמה ימים ישבנו ודיברנו על צניעות, למה זה חשוב, על הקשר עם בנים וכו'.. ופתאום היא התקילה אותי בשאלה שמעולם לא חשבתי עליה... ניסיתי לענות לה, אך התשובה שלי (שלא מבוססת על כלום..) לא כ"כ סיפקה אותה.

היא שאלה אותי איך העונש של אדם וחווה, בעצב תלדי בנים וכו' מסתדר עם ההבטחה בעשרת הדיברות- "כי אנכי...אל קנא פוקד עוון אבות על בנים על שילשים ועל ריבעים לשנאי; ועושה חסד לאלפים לאהבי ולשומרי מצוותי". עניתי לה שאולי אין זה "עונש", אלא "סיבה ותוצאה", והשתנה העולם לגמרי וכיום אנו בעולם הזה ולא בגן עדן בגלל השתלשלות אירועים ולא כי אנו נענשים, אבל כמו שאמרתי, אני לא מסתמכת על שום מקור... אז אני אשמח מאוד אם תתן לי תשובה ברורה שתסתמך ותתבסס על מקורות ודברי חז"ל או שתפנה אותי לספרים שאולי תהיה שם תשובה מסודרת.

תודה מראש!!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

החטא, העונש והגרוש מגן עדן אינם חטא ועונש רגילים. הרב יצחק גינזבורג מדגיש שהיציאה מגן עדן היא גם 'שליחות': "את הגירוש מגן עדן יש להבין לא רק כעונש, אלא גם כשליחות של תיקון. האדם, שקלקל את האידיליה של גן עדן, נשלח מגן עדן לא כדי לאבד אותו, אלא להפך – כדי להפיץ את בשורת גן העדן גם מחוצה לו, במקומות נמוכים יותר, שמתאימים לרמה הרוחנית שלו לאחר שנכשל בחטא".

חשוב ללמוד את המאמר כולו:
http://www.odyosefchai.org.il/TextHome/TextInfo/504

כתבות נוספות