שאל את הרב

העברת נושא הצניעות לקבוצה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/01/02 10:25 ב בשבט התשסב

שאלה

שלום לכם

כתבתי לכם לפני מס' שבועות וקיבלתי תשובה. ותודה רבה לכם עליה.

עכשיו אני מדריכה בבנ"ע של שבט עמיצור דהיינו כיתה ט'. המדריכה שאיתי ואני החלטנו שאנחנו רוצות/צריכות להעביר להם על כל נושא הצניעות, בנים בנות וכו'.

עכשיו חשבנו לעצמנו שזה לא טוב לא להם ולא לנו להנחית את זה עליהם בבת אחת, אלא להתחיל מנושא שבאמת יעניין אותם וחשבנו על 'אהבה'.

ראשית רציתי לבקש אם יש לכם מקורות שאני אוכל להעזר בהם או בכם על מה זה אהבה בכלל?

ובעיני היהדות? "אהבה מודרנית"??!!

ואולי יש לכם איזה טיפים שיוכלו לעזור לנו לארגן את המערך שלנו על כל הנושא - מקורות, חומר, שו"תים, וכל מה שעולה לכם בראש.

עכשיו לנושא השני שהוא גם קשור.

היה לי חבר עד לפני בערך 10 חודשים ונפרדנו בעיקר מסיבות הלכתיות ושמרנו על קשר לא רציף עד לא מזמן. ולפני כמה זמן אני שאלתי אותו אם יש טעם בכלל לקשר הזה כרגע? ואם הוא חושב על העתיד? הוא אמר שלא. אז בעצם אמרתי לו שאין לי מה לשמור איתו על קשר כי זה חסר טעם. אז אני לא רוצה להוציא את הכוחות שלי והזמן על דבר שהוא סתם. הוא כמובן התנגד וכו'.

כרגע יש 2 בעיות - הבן אדם לא יוצא לי מראש. 2) איך אני ניגשת לחניכים שהם יודעים טוב מאוד את העבר שלי?!

זאת ממש בעיה מבחינתי. אשמח אם תוכלו לעזור לי. תודה רבה.

המשיכו בעבודת קודש זו.

תשובה

שלום לך,
המשיכי לשאול כל עוד יש צורך בכך, נשמח להשיב עד כמה שנוכל.
מדריכים אינם מושלמים, וכמעט כל הערכים שאנו רוצים להעביר לחניכים עדיין אינם שלמים בנו. נוכל להעבירם בכל זאת רק אם יהיה בנו את הרצון והנכונות לתקן זאת, קודם כל בנו, ונלמד היטב את הדברים בעצמנו. רק כך נוכל לבוא אחר כך לחניכים ולומר: הבה ננסה לברר ביחד…, כן, בואו נלמד ביחד וננסה להשתפר, גם אנו המדריכים מתמודדים…
ניכר ממכתבך שיש בך את הרצון האישי לבירור בנושא אותו את רוצה להעביר, ניכרת ההבנה באיסורי ההלכה, אחר כך תוכלי בשיחתך עם החניכים לומר שהתמודדת גם את, ובכך למנוע את הדיבורים מאחורי גבך ולהפיק מכך תועלת בחינוך חניכייך. אינך צריכה לספר פרטים!!!
על כן אתחיל בשאלתך האישית –
כתבת יפה, החלטת נכון – אין טעם להוציא כוחות (פיסיים ונפשיים) וזמן על קשר שלא יוביל לנישואין, "הוא סתם" כדבריך. אכן יהיה בעזרת ה' זמן בו תזדקקי לכוחות הללו עבור קשר אמיתי יותר, טהור יותר, מועיל ומותר. אם החלטתך לנתק את הקשר הזה נחושה והוא אינו רוצה בקשר למטרה עתידית, אז אין לך אלא להתאזר בסבלנות ובכוחות, על אף הקושי שבדבר, ולהמשיך הלאה. ייתכן שבהתחלה הדבר עוד יעסיק את מחשבותייך, אך עם הזמן וככל שתשקיעי את עצמך בעיסוקים חיוביים אחרים זה יטריד אותך פחות ופחות. היי חזקה בהחלטתך!

וכעת לחניכים, אינני יודעת על פי שאלתך מהי רמת ההתמודדות של החניכים עם הנושא (עקרוני? קיומי?) והאם הקבוצה מעורבת או לא, קטגוריות שמשמעותיות לתוכן המערך ולצורת ההעברה.
להלן מספר נקודות שתוכלי להתייחס אליהם במהלך –
א. לימוד ההלכות עצמן (קודם מקיימים, אחר כך ננסה להבין) – ספרים לעיון: "והייתם קדושים","כותנות אור".
ב. מטרות הגדרים ההלכתיים.
ג. צניעות – כבוד עצמי, איזו התנהגות, לבוש, צורת דיבור היינו מצפים מאדם מכובד לעומת אדם שרומס את כבודו ורומז לחברה שניתן לרומסו.
ד. מה בין אהבה לתאוה ( ראי בספר "הודו- יומן דרכים"/ עזריאל קרליבך עמ' 144 – 139 ).
ה. קשר בגיל תיכון – מה הציפייה מהקשר? האם הוא רק צורך חברתי – נפשי? מהו קשר שמטרתו לסיפוק צרכים אישיים? במה הוא מכשיל?
אם הקבוצה מעורבת יש לקחת בחשבון שיקולים נוספים ולהתייחס למורכבות של העברת הנושא לקבוצה כזו.
נא עייני גם בתשובה באתר שלנו בשם: "מה זאת אהבה?".
בהצלחה
הדסה, חברים מקשיבים

כתבות נוספות