שאל את הרב

הסיפור של מגדל בבל

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 20/09/03 17:13 כג באלול התשסג

שאלה

שלום לרב

אני מקווה שתזכור שבשבת זו פנה לך בחור בשאלה דומה ,קיים קשר ביננו וכשנודע לי שקימת תשובה שונה מאילו שקבלתי עד עתה (הניצמדות לתיאור בתורה פחות או יותר) שמחתי ואני פונה שוב אליך כדי להעמיק בשאלה ובהבנת התשובה.

השאלה :תיאור הסיפור בתורה מדבר על בניית מגדל כדי להגיע להאל.

מנגד אלוקים מחריב את המגדל ומבולל את שפתם ומפיצם לכול עבר. נראה כאילו אלוקים לא יודע שהאדם לא יכול להגיע לגבהים כאלה עקב מגבלות חמצן וכ"ו,

אם כך ממה "חשש" אלוקים ?!

אם חשש מהאנשים, יכל להמיתם אבל בחר בבילבול שפתם כדי שלא יתאחדו שוב.

ואם הבעיה זה האיחוד מדוע לא מתואר כך,ומדוע הדימוי מגדל לבנים.

לצערי לא מצאתי מקורות הגורסים בתפיסה אחרת למעט תיאור של מרד וכ"ו.

שאלתי האם יתכן שאין כאן בכלל עניין של מגדל פיזי, אלה מצב שבו האנושות כולה ניסתה להרתם לחשיבה כוללת בסוגיה של ליבת האל כגון הבנת השאלות של מדוע נבנה העולם כך או הבנה ושליטה על הטבע ועוד ,,,,

מסקנות שאדם בודד לא יכול להגיע להם לבד ,אבל חשיבה של הרבה אנשים תשיג זאת.

נניח שיכולנו היום לבקש מכול האנשים בעולם לחשוב ביחד על שאלה קשה ,וכול אחד יעזור במיקצת בהשגת התשובה .

מה קרה במגדל בבל ומדוע בחרה התורה דווקה בתיאור המופשט של מגדל לבנים?

תודה לתשובתך

תשובה

בס"ד

לצערי אינני זוכר את הבחור ששאל אותי כיון שעבר זמן מהשאלה עד היום שאני כותב את התשובה.

בכל מקרה אני לא כל כך מבין מה היתה הבעיה במגדל בבל וגם התורה לא מרמזת פרטים על כך יותר מידי, כנראה שזה לא כל כך חשוב להבין את חטאם כי כנראה לא החטא היא הבעיה אלא משהו אחר והוא "יסוד הבעיה".

האר"י ז"ל מסביר את הענין בכך שהם רצו לשלוט ולנווט את כל כוחות הטבע והאנושות לטובתם הם. והשיטה היתה על פי הפשט בכך שהם ירכזו את כל הכוחות המעשיים והרוחניים בעולם במקום אחד וישלטו עליהם ויעשו את מה שבראש שלהם.

הנזק הוא נורא. כיון שכל כמה שהם מתחוכמים וכו' החשיבה שלהם היא יכולה להיות כל כך ילדותית וטיפשית וכיון שהם שולטים על כל הכוחות בבריאה הם עלולים לשבעד את כל הכוחות של הבריאה לטובת מערכת כל כך טיפשית של נסיון לבנות מגדל וראשו בשמים.

המדרש מתאר שהם היו כל כך אדוקים בתוכנית שלהם עד שהם היו מתאבלים על אבן שנופלת מהמגדל הזה יותר מעל איש שהיה נופל מקומה גבוהה ומת.
בקיצור הם "האלילו" והעצימו איזה מטרה שנקבעה על ידיהם וכל העולם החל לפעול לטובת המגמה הזו.

היא יכולה להיות טיפשית והיא יכולה להיות שלילית בכל מקרה אם היא לא אמיתית היא לא בסדר והיא מסוכנת וחבל על העולם שהולך להשקיע את כל כוחתיו בשטויות. ולכן הקב"ה בלל את שפתם בלי להסביר כלל מה היה החטא כיון שהעובדה שכל הבריאה הולכת לבנות איזה מגדל דמיונות - היא עצמה הבעיה בכל תוקפה.

בעומק יותר גדול - צריך להבין כי כל האנושות זה לא רק עוצמה פיזית - זו גם עוצמה רוחנית שמשפיעה למעלה על כוחות רוחניים שגם הם הולכים לכיון של "מגדל הדמיונות" וגם הכוחות הרוחניים משועבדים לטובת מגמת כל כך טיפשית. וכל זה למה?
כי אלוקים שם את האדם שליט על הרבה כוחות - גם רוחניים ובמצב כזה "לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות". כביכול אלוקים גם משועבד לחוקים שהוא קבע. שהאדם רודה בדגת הים ובעוף השמים וכו'. ואם הוא הולך בטיפשות והוא השולט - הכל הולך לכיון זה.

************

ועומק יותר גדול אתה יכול למצוא בדברי האר"י עצמם שכתב בספר לקוטי תורה - פרשת נח

************

ענין דור הפלגה יש להקשות. איך אמר ועתה לא יבצר מהם?
כי אף שהבחירה ביד האדם, היפלא מה' דבר למנוע מחשבותם הרעה?
אלא ענינם היו שהיו יודעין שמותיו של הקב"ה והיו משתמשין בו מעשיות והיו יודעין כל מלאך ומלאך כפי מדריגותו ולהשביע המלאך השולט עליו כי זהו ענין ההשבעות ושמושי שמות הקדושים שנדע כל שמושם להשביע התחתון בשם העליון המשפיע המושל עליו ואם ישנה דבר זה לא תעלה בידו כלל שום דבר.
ואלו היו יודעין כל זה. וזה שאמר בפ' בראשית "אז "הוחל כי בימי אנוש הוחל לקרוא בשם ה'. שהיו יודעין שמוש שמותיו יתברך.
גם פירוש המתרגם שפירש שהתחילו לעבוד ע"ז הכוונה הוא כי בידיעה הזאת שהיו משתמשין בשמותיו ית' היו מורידין כח לע"ז והכל א' שני הפרושים,
והנה שמוש זה לא היה עולה בידם אם לא היו יודעין צירוף האותיות והשמות בלשון הקודש כי א"א לשמוש השמות בלשון אחר. וז"ש ויהי כל הארץ שפה אחת גימטריה "לשון הקודש" ודברים אחדים הם ממש שמוש שמותיו ית' שהם אחדותו ית' ויחוד שמותיו הקדושים. ויאמרו "הבה נבנה לנו עיר ומגדל" ע"ז שהיה רצונם לעשות וראשו בשמים שיהא אל הע"ז כח מן הקדושה עליונה ע"י שמוש שמותיו כנ"ל כי כבר היו יודעים שאין בה כח אם לא יבא אליה מן הקדושה. וכוונתן היה שישפיע אליהם טובה בהכרח בכח שמוש שמותיו אף אם לא היו טובים, כי היו רוצים ללכת בשרירות לבם הרע ולא היו רוצים להשתעבד תחת הקדושה. כי צריך טורח גדול לסגף עצמו מתאוות החומר, והם היו רוצין להתעדן בתאות עוה"ז, והעבודה זרה תשפיע להם טובה בכח שמוש השמות כאמור.
והמכוין בכל זה היה נמרוד כי הוא ראש בדור הפלגה והיה חכם גדול בכח שמוש הזאת,

וזאת ממש היה כוונת נבוכדנצר כי היה גלגול נמרוד הרשע לכן אותיות נמרוד הוא אותיות נבוכד כי מלת "נצר" הוא כמו "קיסר", ובנמרוד נ' תחלה וד' בסופו וכן בנבוכד.
ומעשה צלם שעשה נבוכדנצר היא היתה הכוונה בעצמה בעיר ומגדל נמרוד שהוא ע"ז גם נבוכדנצר עשה הצלם בכח שמות הקדושים לקח הציץ של כה"ג שהיה חקוק בה שם המפורש ונתן אותו בפי הצלם והיה אומר אנכי ה' אלהיך והיה אומר אמת כי שם עלה על ראשו בסולמות שהביאו לו שהי' אומר שרוצה לנשקו וכשנשקו הוציאו מפיו ומיד שהוציאו מפיו מיד נפל כי לא הי' יכול לעמדו כי הי' ארכו ס' אמה ורחבו ו' אמה אלא בכח שם המפורש ועל זה אמר "ופקדתי על בל בבל" כי בל היה ע"ז של נבוכדנצר ועל זה אמר "והוצאתי בלעו מפיו" שהוא שם המפורש שהיה תוך פיו.

וזאת בעצמו היה כוונת פרעה הרשע ופיתום ורעמסס היה בנוי על ידי מגדל.

ונמרוד אמר הבה נבנה ופרעה אמר הבה נתחכמה לו כוונתם נגד מושיעם בכח שימוש השמות כנ"ל וכמו שנבלע המגדל שליש בארץ [כן פיתום ארז"ל פי תהום בולעו וכמו שנפל המגדל שליש בארץ] כן רעמסס ראשון ראשון מתרוסס, גם בשמות הקדושים שהיה מוריד בע"ז היה רוצה להשתעבד בישראל שלא יצאו מתחת שעבודו לעולם ולז"א "וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל אשר בנו בני האדם" כי בני נח הם ולא בני האדם אלא הכוונה היה כי כל כוונתם הם ללכת אחר החומר והאדמה ולא תחת הקדושה.
ולז"א ויאמר הן עם אחר ושפה אחת לכולם כלומר שאם לא היו יודעין לשון הקודש לא היו פועלים השמות כלל אבל זה החילם לעשות כי כל כח שיכלו לעשות ולהתחיל בזה על היותם מדברים בלה"ק לכן לא יבצר מהם כי בכח שמוש השמות ובכח השבעתם יעשו כל מה שירצו וז"ש משל למלך שמסר מפתח אוצרותיו לכמה בני אדם והיו נכנסין באוצרותיו כל פעם שירצו ואין מוחה.

מה עשה המלך כדי שלא יכנסו כשירצה?
שינה המנעולים ולא היו יכולין לפתוח.

וכן עשה הש"י ששינה את השמות למעלה וז"ש הבה נרדה ונבלה שם שפתם ועוד שבלבל לשונם ולא היו יכולין לדבר בלשון הקודש ואף אם היו משביעים את השמות בלשון אחר לא היו פועלין כלל לכן השכיח מהם לה"ק ולא ידעו לעשות שום דבר:

************

בהצלחה

כתבות נוספות