שאל את הרב

הנצרות ונבואות ישעיה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/06/13 10:48 ה בתמוז התשעג

שאלה

שלום רב,

אשמח לקבל תשובה מעמיקה על סוגיה שבדרך כלל נענית בחומות אטומות.

בנבואות ישעיה, הנביא צופה באופן מוחלט את דחיית המשיח על ידי העם היהודי בביאתו הראשונה. זו לא נבואה של נוצרים, זו נבואה שלנו. לכן, האם סיפור זה לא מסתדר היטב אם חומת השנאה והאטימות לפניה מתמודד כל מי מי ששואל על יש"ו. האם דחייה זו אינה מצביעה על אמיתת הנבואה בהקשרו של יש"ו דווקא כאשר אפילו אלפיים שנה לאחר מכן, רוב הזרמים ביהדות דוחים את עצם קיומו של יש"ו בכך שמציינים לאחר שמו את הביטוי הנודע "ימח שמו וזכרו"?

ההסבר התלמודי כי ישו היה זקן ממרא רק מחזק את טענה זו ואל לנו לשכוח שהאיש הזה ללא ספק קירב את הגאולה בכך שאיפשר למיליוני אנשים ברחבי העולם להכיר אם כי באופן חלקי לרוב את ה'.

ואם לחב"ד מותר ללכת שבי אחרי משיחותו של הרבי, שאלתי היא, למה, אחרי אלפיים שנה, איננו מסוגלים כעם ישראל לבחון ולברר את הסוגיה בקצת יותר עומק?

שבת שלום

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אין כאן חומות אטומות אלא רגש בריא של מי שמזהה את אויבו ושונאו.

לכל אורך ההיסטוריה, הנוצרים בקשו להביא את היהודים להמיר דתם. זה נעשה בכל האמצעים. גם בדרכים האלימות ביותר - שכחת את מסעי הצלב, את גרוש ספרד, את כל הפוגרומים?

בשונה מהאסלאם ועוד דתות אחרות, הנצרות רואה עצמה כאלטרנטיבה לעם ישראל. מבחינתם אין אפשרות שתהיה גם נצרות וגם עם ישראל!

אתה אומר: "למה, אחרי אלפיים שנה, איננו מסוגלים כעם ישראל לבחון ולברר" איך אתה מבקש שעם ישראל יקבל דברים שכל ענינם ומגמתם לחסל את עם ישראל?
אולי נקבל את האידיאולוגיה הנאצית? ואת הדרך של החמאס והחיזבאללה?

היחס שלנו בפועל לנצרות – האויב העתיק של עם ישראל, הוא הרבה יותר סבלני ממה שיכול היה להיות.

ולמרות הכל – כדי שלא תחשוב שיש סיבה להתחמק ממשהו. אמשיך ואסביר:

לענין הפרוש הנכון של נבואות ישעיהו וטענות אחרות של נוצרים. אתה טועה בטענתך שהדברים לא התבררו. הדברים התבררו מאוד באפן רחב ונוקב, בויכוחים שנעשו בימיה"ב – בין מנהיגים נוצרים ובין חכמים יהודים. אתה יכול לעיין ולמצוא את ההסברים היהודיים לנבואות ישעיהו ואת התשובה היהודית לטענה שהמשיח כבר בא וכו'

באחד הויכוחים המפורסמים שיזם מלך אראגון, השתתף הרמב"ן, המלך הודה בנצחון הרמב"ן והעניק לו 300 דינרים
http://he.wikipedia.org/wiki/ויכוח_ברצלונה

לשמחתנו הרמב"ן פרסם ספר שמתאר את הויכוח - אתה יכול לעיין בספר ולראות את התשובות שלו לכל הטענות הנוצריות
http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/haramban-2.htm

לסיום רק אציין שאי אפשר לנתק פסוקים ספורים מתוך ספר שלם ומתוך תנ"ך שלם. אם הנוצרים היו באמת נאמנים לנבואות ישעיהו – היו נוטשים את הפסלים שלהם, היו מכירים במצוות התורה ובשמירת שבת כהלכתה. היו מודים שעם ישראל – עתיד לחזור ולשכון בארצו ולבנות שם את בית המקדש לטובת כל בני האדם ולחדש את עבודת הקרבנות.

ישעיהו פרק ב
(ב) והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ידוד בראש ההרים ונשא מגבעות ונהרו אליו כל הגוים:
(ג) והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ידוד אל בית אלהי יעקב וירנו מדרכיו ונלכה בארחתיו כי מציון תצא תורה ודבר ידוד מירושלם:

בשני פסוקים אלו נזכרים: "בית ד'"; "א-להי יעקב" ו"תורה".

ישעיהו פרק נו
(ד) כי כה אמר ידוד לסריסים אשר ישמרו את שבתותי ובחרו באשר חפצתי ומחזיקים בבריתי:
(ה) ונתתי להם בביתי ובחומתי יד ושם טוב מבנים ומבנות שם עולם אתן לו אשר לא יכרת: ס
(ו) ובני הנכר הנלוים על ידוד לשרתו ולאהבה את שם ידוד להיות לו לעבדים כל שמר שבת מחללו ומחזיקים בבריתי:
(ז) והביאותים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפלתי עולתיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי כי ביתי בית תפלה יקרא לכל העמים:
(ח) נאם אדני ידוד מקבץ נדחי ישראל עוד אקבץ עליו לנקבציו:

בחמישה פסוקים אלו נזכרים: "שבת"; "ביתי וחומותי"; "שומר שבת מחללו"; "עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי" ו-"מקבץ נדחי ישראל".

ישעיהו (פרק מד) לועג לעובדי פסילים, גם זו נבואה שמתאימה רק לאמונה שאין בה פסלים:
(יח) לא ידעו ולא יבינו כי טח מראות עיניהם מהשכיל לבתם:
(יט) ולא ישיב אל לבו ולא דעת ולא תבונה לאמר חציו שרפתי במו אש ואף אפיתי על גחליו לחם אצלה בשר ואכל ויתרו לתועבה אעשה לבול עץ אסגוד:
(כ) רעה אפר לב הותל הטהו ולא יציל את נפשו ולא יאמר הלוא שקר בימיני: ס

כתבות נוספות