שאל את הרב

הנאה ממעשה שבת

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 02/07/16 21:46 כו בסיון התשעו

שאלה

שלום לכב' הרב,

מרפסת שהכניסה אליה מתבצעת דרך פתיחת תריסים חשמליים. בערב שבת התריסים היו סגורים (קרי, אין אפשרות להכנס למרפסת). במהלך השבת הגיע יהודי ופתח (לצורך עצמו) את התריסים. האם מותר להיכנס למרפסת ולאכול / ללמוד שם במהלך השבת? האם הדבר דומה להנאה מפתיחת דלת מקרר שהנורה בה לא כובתה מער"ש ע"י חילוני, המותרת בכגון דא? אם זה משנה, אני ספרדי הנוהג על פי פסקיו של מרן הרב עובדיה זצוק"ל.

אשמח ואודה להפניה למקורות.

תודה.

תשובה

שלום
זה שונה ממקרר, מכיון שבמקרר אין הנאה מהדלקת הנורה, אלא מפתיחת הדלת. ופתיחת הדלת עצמה אינה המעשה של האיסור, אלא האיסור הוא תוצאה שלה.
כאן לעומת זאת, ההנאה היא מעצם המעשה האסור.
ובילקוט יוסף כתב -
"לד. דלת חשמלית הפועלת על-ידי כך שכאשר האדם מתקרב אל הדלת היא נפתחת מאליה על-ידי עין אלקטרונית, או דלת שיש לפניה מישטח שכל דריכה עליו גורמת לפתיחת הדלת, ואחד השכנים שאינם שומרי תורה ומצוות עבר וגרם במזיד לפתיחת הדלת, יש אומרים שאין להכנס לבנין קודם שהדלת תיסגר חזרה, שהרי עצם פתיחת דלת זו היא מלאכת איסור, שהרי אי אפשר לפותחה בלי פעולה חשמלית, וכיון שנתכוין לפתיחה אין ליהנות ממלאכת שבת. וימתין עד שגוי יכנס לבנין ואז יכנס עמו. ויש חולקים ואומרים דחשיב כמבריח ארי, ואינו בכלל נהנה ממלאכת שבת. [ילקו"י שבת כרך ג' עמוד נח].
ובוודאי שצריך להיזהר אם ההשתמשות במרפסת תגרום באיזשהו אופן לעידוד חילול השבת.
כל טוב

כתבות נוספות